Microsoft Teams Rooms to rozbudowane oprogramowanie, które potrzebuje odpowiedniego sprzętu. Wśród producentów systemów wideokonferencyjnych warto wyróżnić HP, Lenovo, Logitech, Poly oraz Yealink. W ich ofercie znajdziemy urządzenia, które przekształcą salę konferencyjną w centrum multimedialne, idealne do przeprowadzania spotkań online. 

Trzeba przyznać jedno – Microsoft wiedział, kogo zaangażować do współpracy przy tworzeniu zestawów wideokonferencyjnych. Propozycje od takich gigantów, jak HP, Lenovo czy LogitechYealink to wysokiej jakości systemy, dostosowane do różnej wielkości pomieszczeń oraz oczekiwań klientów.

Jak prezentuje się konkretnie sprzęt, oferowany przez producentów? Podzieliłem to na konkretne firmy. Część z nich oferuje kompletne rozwiązania, chociaż niektóre umożliwiają zakup poszczególnych elementów, które trzeba będzie sparować z urządzeniami innej marki. Nie powinno być jednak problemu z ich pełną kompatybilnością.

 

HP

Zestawienie otwiera Hewlett-Packard. HP przygotowało wyłącznie komputer wraz z ekranem – poznajcie HP Elite Slice G2. Wśród proponowanych konfiguracji znajdziemy połączenie Slice G2 z Logitech Meetup lub urządzeniami od Poly.

HP Elite Slice G2 wyposażono w procesor Intel Core i5-7500T, 8 GB RAM i dysk SSD 128 GB PCIe NVMe. Całością zarządza system Windows 10 IoT Enterprise 64. Wyposażono go w spory arsenał portów (1x DisplayPort, 1x HDMI, 1x RJ-45, 1x USB 3.1 typu C, 2x USB 3.1 Gen 1). Nie zabrakło również WiFi 802.11ac oraz Bluetooth 4.2.

 

 

Komputer zasilany jest przez dołączony do zestawu zasilacz 90W. Konsola to z kolei konstrukcja z dotykowym LCD o rozdzielczości Full HD i przekątnej 12,3”. Sprzęt objęty jest 3-letnią gwarancją producenta.

HP Elite Slice G2 – cena ok. 6000 zł.

 

Lenovo

Lenovo, podobnie jak HP, opracowało specjalny komputer dla Microsoft Teams Rooms. Chodzi konkretnie o model ThinkSmart Hub 500. Sprzęt współpracuje z urządzeniami dostarczanymi przez Logitech.

 

 

ThinkSmart Hub 500 nie różni się w sumie zbytnio pod względem specyfikacji od HP Elite Slice G2. Mamy tutaj do czynienia z procesorem Intel Core i5-7500T i dyskiem SSD 128 GB. Wśród złącz znajdziemy wejście HDMI z kartą do rejestracji obrazu, 2x wyjście HDMI, RJ-45, 4x USB 3.0 oraz gniazdo minijack. Nie zabrakło również WiFi w standardzie ac i Bluetooth 4.2.

 

Sam komputer, w odróżnieniu od HP Elite Slice G2, posiada ekran zintegrowany z jednostką centralną. Wyświetlacz o przekątnej 11,6” i rozdzielczości 1920 x 1080 px umieszczony jest na specjalnym ramieniu, które można obrócić w pełnym zakresie 360 stopni.

ThinkSmart Hub 500 posiada również dwa głośniki 4W oraz podwójny mikrofon, co powinno być wystarczające w przypadku mniejszych sal konferencyjnych.

Lenovo ThinkSmart Hub 500 – cena ok. 8400 zł.

 

Logitech

Logitech nie posiada własnego komputera, lecz w jego ofercie znajdziemy ekran oraz kamerki i mikrofony. Na uwagę zasługuje ergonomiczny Logitech Tap oraz bogaty zestaw wideokonferencyjny Logitech Rally.

 

Logitech Tap

W przypadku Logitecha warto zacząć od jego ekranu – Logitech Tap. To zewnętrzny wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala i rozdzielczości 1280 x 800, podłączany do komputera, który znacznie zwiększy wygodę korzystania z Microsoft Teams Rooms. Wyposażony został w złącza USB 3.1 typu C i typu A, wejście HDMI i gniazdo audio 3,5 mm.

 

 

Co ciekawe, wyświetlacz posiada specjalną obudowę, która ustawia go pod wygodnym kątem 14°. Dodatkowo w jej wnętrzu stworzono system zarządzania okablowaniem, który pozwala na zachowanie porządku oraz minimalizuje ryzyko naprężeń i wypinania się przewodów.

Do Logitech Tap dostępne jest mnóstwo akcesoriów, które pozwolą zamontować go chociażby do stołu, z dodatkowym podwyższeniem, na ścianie, a nawet na obudowie PC.

Cena zestawu – ok. 18 000 zł. 

 

Logitech Rally

Jednym z ciekawszych zestawów jest Logitech Rally. Znajdziemy w nim kamerkę Logitech Rally Camera, głośnik Rally, panel mikrofonowy Rally, koncentrator wyświetlacza oraz stołowy, a także pilot zdalnego sterowania wraz z przejściówkami i okablowaniem. Zestaw można dowolnie konfigurować w zależności od wielkości pomieszczenia. Podłączyć możemy nawet 7 mikrofonów Rally i dwa głośniki.

 

 

Sama kamera oferuje rozdzielczość Ultra HD 4K, a także wyposażona została w wiele technologii, takich jak chociażby RightLight, optymalizującą balans światła. Mikrofony wyposażone w technologię RightSound gwarantują odpowiednią jakość rejestrowanego dźwięku wraz z automatycznym dostosowywaniem poziomu głosu.

 

Cały zestaw został również skonstruowany, aby umożliwić jak najłatwiejsze podłączenie wszystkich elementów zestawu. Logitech Rally posiada dwa koncentratory – główny, do którego podłączymy kamerę, głośniki oraz wyświetlacz, a także drugi, do którego podłączyć można mikrofony i inne akcesoria, które znajdować się będą na stole, w tym chociażby Logitech Tap.

Cena zestawu – ok. 10 000 zł. 

 

Logitech MeetUp

W przypadku małych sal konferencyjnych idealnie sprawdzi się Logitech MeetUp. To urządzenie typu all-in-one, które posiada w sobie kamerę, zestaw głośników oraz mikrofony. Wszystko zostało zintegrowane, dzięki czemu nie trzeba przejmować się poprawnym podłączeniem oraz plątaniną kabli.

 

 

Kamera oferuje obraz w jakości Ultra HD, z kolei mikrofony pozwolą na wyłapanie dźwięku z odległości 4 metrów. Nie zabrakło także technologii Logitech RightLight oraz RightSound, znanych z modelu Rally. Zestaw Logitech MeetUp można z łatwością ustawić na półce, powiesić na ścianie, a nawet zamontować na telewizorze.

Logitech MeetUp – cena ok. 4300 zł.

 

Poly

Poly w swojej ofercie posiada ciekawy telefon Poly Trio 8500, który w połączeniu z ich kamerą oraz dodatkowymi mikrofonami umożliwia stworzenie zestawu do Microsoft Teams Rooms.

 

 

Poly Trio 8500

Najciekawszym urządzeniem od Poly jest telefon konferencyjny Poly Trio 8500. Wyposażony w ekran 5-cali o rozdzielczości 720 x 1280 px oraz 3 kardioidalne mikrofony z dużym głośnikiem to doskonały kandydat na “centrum dowodzenia” Microsoft Teams Rooms.

 

 

Sprzęt idealnie współgrać będzie z komputerami od HP. Trio 8500 wyróżnia się doskonałą jakością, a w połączeniu z Eagle Eye IV oraz dodatkowymi mikrofonami Group Mic pozwala na stworzenie kompletnego zestawu do przeprowadzania wideorozmów zarówno w małych, jak i w dużych salach konferencyjnych.

Poly Trio 8500 – cena ok. 5000 zł.

 

Poly Eagle Eye IV USB

Kamera Poly Eagle Eye IV USB oferuje rejestrację obrazu w rozdzielczości FullHD przy 30 klatkach na sekundę. Posiada 12-krotny zoom optyczny oraz stosunkowo szeroki kąt widzenia, dzięki czemu nie powinna mieć problemów z uchwyceniem każdego członka rozmowy.

Wyposażona w złącze USB 2.0 Eagle Eye IV to dość wszechstronna kamerka, która zachowuje kompatybilność z wieloma urządzeniami. Podłączymy ją nie tylko do zwykłego komputera czy laptopa, ale również do gotowych systemów wideokonferencyjnych, pokroju chociażby HP Elite Slice G2.

Poly Eagle Eye IV USB – cena ok. 5500 zł.

 

Poly Group Mic

Poly w swojej ofercie ma również mikrofony Poly Group Mic. To niewielkie urządzenia, które możemy podpiąć bezpośrednio do Poly Trio 8500. Dodatkowe źródła rejestracji głosu pozwalają znacząco zwiększyć cały obszar przechwytywania dźwięku, co bezpośrednio przekłada się na ilość osób, które mogą uczestniczyć w rozmowie przy jednym stole.

Poly Group Mic (2 szt.) – cena ok. 800 zł.

 

Yealink

Yealink oferuje naprawdę warte uwagi rozwiązania. Wyróżnia się nie tylko stosunkowo niskimi cenami, ale również kompletnością zestawów – przykładowo Yealink MVC800 i MVC500 to pełne systemy, niewymagające stosowania dodatkowych urządzeń.

 

 

Yealink MVC800

Największym zestawem od Yealink jest MVC800. Przeznaczony z myślą o salach konferencyjnych na 12-20 osób system wyposażony jest w Mini-PC typu NUC, kamerę UVC80, dotykowy ekran MTouch, adapter MShare, przewodowe mikrofony VCM34, soundbar oraz akcesoria.

Mini-PC wyposażony został w Intel Core i5 7. generacji, 8 GB RAM, SSD 128 GB, Bluetooth i WIFi, a także złącza 2x HDMI, 4x USB 3.0 typu A i 1x RJ-45. Ekran Yealink MTouch to panel IPS o przekątnej 8 cali i rozdzielczości 1280 x 800 px.

Kamerka UVC80 USB PTZ oferuje rejestrację obrazu w rozdzielczości FullHD w 60 klatkach na sekundę, 12-krotny zoom optyczny, szeroki kąt widzenia oraz bogaty zestaw złącz. Z kolei urządzenia do przechwytywania ekranu MShare oferuje rejestrację obrazu w rozdzielczości FullHD i 30 klatkach na sekundę, wspiera przewodowe i bezprzewodowe udostępnianie treści oraz posiada wbudowane Wi-Fi, złącza HDMI, Mini-DP i 2 USB 2.0 typu B i A.

 

 

W zestawie znalazły się dwa mikrofony przewodowe VCM34, które można umieścić bezpośrednio na stole, aby zapewnić wysoką jakość dźwięku każdego z uczestników rozmowy. Rejestrują one dźwięk w promieniu 6 metrów. Zestaw umożliwia podłączenie do 4 takich mikrofonów.

Yealink MVC800 – cena ok. 20 000 zł.

 

Yealink MVC500

Mniejszym bratem MVC800 jest Yealink MVC500. Znajdziemy w nim kamerkę Yealink UVC50 oraz dwa mikrofony bezprzewodowe CPW90 (lub pojedynczy VCM34). Reszta wyposażenia pozostała bez zmian. MVC500 to idealne rozwiązanie do sal konferencyjnych na 6-12 osób.

Sprzęt oferuje Mini-PC, ekran MTouch oraz adapter MShare z identycznymi parametrami, co modele w wersji MVC800. Zmianie uległa za to kamerka. Yealink UVC50 również oferuje rejestrację obrazu w FUllHD 60 FPS, natomiast cechuje się nieco szerszym kątem widzenia (91 st.), ale mniejszym zoomem optycznym (5x).

Zamiast dwóch większych mikrofonów VCM34, producent w MVC500 udostępnia nam dwie opcje – dwa bezprzewodowe CPW90 lub pojedynczy VCM34. CPW90 wyróżniają się zasięgiem 50 metrów i rejestracją głosu w promieniu 3 metrów. Wbudowana bateria pozwala na 11 dni czuwania lub 19 godzin pracy.

Yealink MVC500 – cena ok. 17 000 zł.

 

Yealink VC200

Zestawem all-in-one w ofercie Yealink jest VC200. Wyposażony w zintegrowany system z kamerą oraz mikrofonami stanowi idealne rozwiązanie do wideorozmów z udziałem 2-6 osób. Co ciekawe, VC200 pracuje pod kontrolą systemu Android 7.1.

Urządzenie posiada kamerkę oferującą rozdzielczość 4K w 30 klatkach na sekundę. Za rejestrację dźwięku odpowiada łącznie 6 mikrofonów rozmieszczonych wzdłuż VC200. Sprzęt oferuje przekazywanie obrazu z komputera w formie bezprzewodowej lub przewodowej.

Całość można wygodnie zamontować nad telewizorem lub innym wyświetlaczem. Przyznać muszę, że to jedno z ciekawszych rozwiązań w całym zestawieniu.

Yealink VC200 – cena ok. 8500 zł.

 

Yealink VP59

Ostatnim urządzeniem w zestawieniu jest Yealink VP59. Ten telefon VoIP to idealne rozwiązanie dla kadry kierowniczej oraz wszystkich osób, które potrzebują łatwego i wygodnego dostępu do połączeń wideokonferencyjnych, telekonferencyjnych oraz prywatnych.

Sprzęt oprócz klasycznej konsoli z przyciskami posiada dotykowy ekran o przekątnej 8 cali i rozdzielczości 1280 x 800. W zestawie z nim znajduje się kamerka internetowa FullHD, pozwalająca na montaż bezpośrednio na telefonie, a także na monitorze. VP59 posiada także wbudowane głośniki oraz mikrofon, dzięki czemu może pracować w trybie głośnomówiącym.

To ciekawe rozwiązanie, mogące zastąpić klasyczny telefon VoIP. Kierownik dzięki niemu może uczestniczyć w rozmowie bez konieczności opuszczania swojego biura. VP59 oferuje także wiele innych funkcji, takich jak chociażby dostęp do pakietu Office 365 czy kalendarz. Całość pracuje pod kontrolą systemu Android.

Yealink VP59 – cena ok. 2500 zł.

 

Więcej informacji o środowisku komunikacyjnym Microsoft Teams Rooms znajdziecie w tym poradniku.