Rada Europejska przyjęła nowe regulacje dotyczące baterii z różnego rodzaju urządzeń elektrycznych, w tym przenośnych oraz akumulatorów pojazdów elektrycznych. Przepisy mają obejmować cały cykl życia baterii – od produkcji po ponowne wykorzystanie i recykling. Wszystko w trosce o klimat, zrównoważony rozwój oraz dekarbonizację Europy.

Nowe wytyczne, które mają wejść w życie do 2027 roku mogą nie spodobać się producentom elektroniki. Dla nich oznacza to bowiem, że chcąc wprowadzić swój towar na europejskie rynki, będą musieli zadbać nie tylko o to, żeby bateria była wymienialna, ale mógł tego dokonać sam konsument, bez potrzeby wysyłanie swojego smartfona czy tabletu do serwisu. Wyjątkiem będą „lekkie pojazdy elektryczne” (np. rowery, hulajnogi i skutery elektryczne) – tu wymianą ogniw ma zająć się fachowiec.  

Przyjęte rozporządzenie dotyczy także kwestii wycofywania zużytych akumulatorów z obiegu oraz nakłada na producentów nową odpowiedzialność, dotyczącą zbiórki baterii. Rada wyznaczyła ramy czasowe, według których do końca 2027 roku ma zostać zebrane co najmniej 63% zużytych baterii, a do 2030 roku – 73%. W przypadku baterii dla lekkich pojazdów elektrycznych ramy te wyglądają nieco inaczej: 51% do końca 2028 roku oraz 61% do końca 2031 roku.

Zebrane akumulatory będą wykorzystane przy recyklingu i ta kwestia także jest regulowana. Do końca 2027 roku celem jest odzyskiwanie ze zużytych baterii 50% litu, a do końca 2031 roku odsetek ten ma wynosić już 80%. Natomiast przy produkcji nowych baterii przemysłowych, SLI (rozruchowych, odgromowych i zapłonowych) oraz dla niewielkich „elektryków” producenci będą mieli obowiązek wykorzystać co najmniej 16% kobaltu, 85% ołowiu, 6% litu i 6% niklu pochodzących z recyklingu.

Żeby to wszystko miało sens, każda z baterii będzie musiała posiadać odpowiednie oznakowanie oraz informacje dotyczące wykorzystania materiałów z recyklingu. Wprowadzony zostanie również tak zwany „paszport baterii” w formie elektronicznej, oznaczony kodem QR. Nowe zasady dotyczące etykiet wejdą w życie do 2026 roku, a kody QR – rok później.

Rozporządzenie zostało przyjęte przez Radę, teraz czeka na podpisy członków Rady oraz Parlament Europejski. Kiedy już wszystkie formalności zostaną domknięte, przepisy wejdą w życie 20 dni później.

 

Źródło: rada europejska