Już nawet zakup notebooka do domu może okazać się trudnym zadaniem. W przypadku większych zamówień do firmy sprawę komplikują dodatkowo kwestie biznesowe: profil naszej działalności, jej charakter, wielkość, budżet, a czasami – miejsce w biurze. Jak dobrać notebooka odpowiedniego do potrzeb? Na co należy zwrócić uwagę przed, po i w trakcie zakupu? Przedstawiamy przegląd 13 najważniejszych czynników mających wpływ na jakość i cenę dostępnych notebooków.

1. Jakość wykonania

Notebooki niższej jakości często kuszą nas swoją ceną. Najczęściej jednak nie jest to dobry interes. Jakość wykonania i dopasowanie poszczególnych elementów laptopa powinny być bowiem jednym z podstawowych czynników mających wpływ na decyzję. Zakup laptopa niższej jakości częstokroć oznacza znaczące obniżenie komfortu i kultury pracy. Konsekwencją mogą być częste i długotrwałe wizyty w serwisie. W skrajnych przypadkach ryzykujemy też całkowitą utratę danych na skutek uszkodzeń.

Notebooki biznesowe utrzymane są przeważnie w wysokim standardzie. Ich obudowy wykonane są z aluminium, włókien węglowych lub stopów magnezu. Dzięki temu nie tylko lepiej się prezentują – są też znacznie wytrzymalsze i łatwiejsze w utrzymaniu. Do najlepiej wykonanych notebooków biznesowych zaliczają się modele Lenovo z serii ThinkPad X. W wielu rankingach prowadzą też MacBooki Apple. Niezależnie od ilości kupowanych notebooków, zdecydowanie powinniśmy postawić na jakość.

2. Waga i grubość notebooka

Nawet pozornie niewielka różnica 0,8 kilograma może dać się nam we znaki po paru godzinach noszenia notebooka. Jeżeli często pracujemy w podróży lub regularnie przenosimy nasz sprzęt, to powinniśmy poszukać lekkiego notebooka biznesowego bądź, ewentualnie, ultrabooka. Najlepiej sprawdzą się modele z serii Lenovo ThinkPad X1 Carbon, ThinkPad X1 Yoga lub HP EliteBook X360. Nie gorzej poradzą sobie eleganckie notebooki marki Apple. Pozwolą nam one zachować wysoki komfort pracy i nie zmęczą nas przy dłuższej sesji z laptopem na kolanach.

Co do rozmiarów, tą kwestią rządzą proste zasady. Im cieńszy laptop, tym większa mobilność, a mniejsze możliwości samodzielnego serwisowania. Pozostałe rozmiary zależą głównie od wymiarów ekranu.

3. Ogólna wydajność

Wśród najważniejszych elementów mających wpływ na wydajność należy wymienić: moc obliczeniową procesora, model zastosowanej karty graficznej oraz ilość pamięci operacyjnej. Są to, co ciekawe, kwestie, na które zwracamy największą uwagę podczas zakupu laptopa do codziennego użytku czy gier. Są one również znaczące dla osób pracujących na co dzień z programami do tworzenia grafiki 2D i 3D. W przypadku notebooków do pracy biurowej – nie wspominając o pracy w podróży – kwestie te są jednak mniej istotne. Jeżeli więc nie zamierzamy grać w pracy w najnowsze gry (co przecież zdarza się w niektórych branżach) albo tworzyć grafiki 3D, to nic nie stoi na przeszkodzie, by postawić na sprzęt o słabszych parametrach, ze zintegrowaną kartą graficzną i o mniejszej ilości pamięci RAM.

Podstawowe zależności pomiędzy wydajnością notebooków a możliwymi zastosowaniami i potrzebami przedstawia poniższa infografika:

 

  • zastosowania biurowe to praca z podstawowymi programami do edycji dokumentów i obróbka zdjęć i grafiki 2D.
  • zastosowania profesjonalne to tworzenie grafiki 2D i praca z prostymi programami do tworzenia i edycji grafiki 3D; to także praca z wymagającymi sprzętowo programami do analizy danych.
  • zastosowania specjalistyczne to praca z zaawansowanymi programami do tworzenia i edycji grafiki 3D, tworzenie zaawansowanych animacji czy projektowanie wspomagane komputerowo (CAD).

4. Rozdzielczość i rozmiar ekranu

Rozdzielczość i rozmiar ekranu mają ogromny wpływ na komfort i precyzję pracy. Jeżeli szukamy notebooka do zastosowań biurowych, to najlepiej sprawdzi się rozwiązanie standardowe: przekątna ekranu 15,6 cala przy rozdzielczości Full HD (1920×1080 pikseli) i formie 16 do 9. Dla kogoś, kto często pracuje w podróży optymalnym rozwiązaniem będzie z kolei poręczny trzynastocalowy ultrabook. Osoby pracujące z grafiką powinny natomiast zastanowić się nad inwestycją w notebooki obsługujące wyższą rozdzielczość. Należy tu jednak koniecznie wziąć pod uwagę zależność pomiędzy obsługiwaną przez notebooka rozdzielczością a jego ogólną wydajnością. Dobierając rozdzielczość i rozmiar ekranu do pracy z grafiką powinniśmy wziąć pod uwagę rodzaj zamontowanego w notebooku procesora i karty graficznej – oraz dostępną ilość pamięci operacyjnej. Zaawansowane programy do projektowania w 3D mogą nie działać poprawnie na notebookach ze zintegrowaną kartą graficzną. (Programy do obróbki zdjęć i pracy z grafiką 2D, takie jak Photoshop, powinny działać poprawnie nawet na starszych komputerach, choć przy bardziej wymagających operacjach mogą spowalniać działanie systemu.)

Wzajemny stosunek najpopularniejszych dostępnych na rynku rozdzielczości przedstawia poniższa infografika:

 

5. Technologia matrycy ekranu

Na rynku notebooków dostępne są obecnie trzy rozwiązania:

  • matryce błyszczące (charakterystyczne głównie dla notebooków konsumenckich do użytku domowego)
  • matryce matowe (montowane w notebookach klasy biznes przeznaczonych do pracy biurowej, terenowej i w podróży)
  • matryce dotykowe (pojawiające się w notebookach konsumenckich i biznesowych)

Najlepszym rozwiązaniem przy zamawianiu notebooków do firmy będzie postawienie na matryce matowe. Charakteryzują się one brakiem tzw. efektu lustra i większą poprawnością wyświetlania barw. To pierwsze ma szczególne znaczenie dla osób pracujących przy intensywnym oświetleniu, w dobrze oświetlonych pomieszczeniach lub na zewnątrz. Na ekranie tego rodzaju można z powodzeniem pracować nawet w pełnym słońcu. Zwiększenie poprawności wyświetlania kolorów sprawia natomiast, iż ekrany tego typu stanowią idealne rozwiązanie dla grafików i osób pracujących z programami do tworzenia materiałów drukowanych.

Plusy i minusy zastosowania matryc błyszczących oraz matowych przedstawia w skrócie poniższa infografika:

 

6. Pojemność i rodzaj dysku

Dyski dzielą się na dwa rodzaje: HDD (hard disk drive) i SSD (solid-state drive). Dyski HDD są przy tym zdecydowanie gorszym rozwiązaniem. Charakteryzują się one zauważalnie wolniejszą i głośniejszą pracą oraz nieproporcjonalnie większą podatnością na uszkodzenia przy upadku czy urazach mechanicznych laptopa. Ich podstawową zaletą jest cena (dużo niższa niż w przypadku dysków SSD) oraz pojemność (której standardy mierzone są obecnie raczej w terabajtach niż gigabajtach możliwych do zapisania danych).

Dyski SSD charakteryzują się nieporównywalnie szybszą i cichszą pracą. W większości wypadków nie musimy również obawiać się o bezpieczeństwo zapisanych na nich danych: ich konstrukcja czyni je znacznie odporniejszymi na wszelkiego rodzaju wstrząsy, upadki oraz urazy. Stanowią rozwiązanie dla osób ceniących sobie komfort pracy i bezpieczeństwo danych. Są też odpowiedzią na potrzeby osób zmuszonych do częstej pracy w terenie. Dla kogoś, kto często pracuje w ten sposób (bądź często przenosi swojego notebooka) HDD nie wchodzi w grę.

Podczas zakupu warto zwrócić uwagę na następujące parametry dysku:

  • szybkość zapisu i odczytu danych
  • poziom generowanego przy pracy hałasu (po ośmiu godzinach pracy nawet relatywnie cichy szum może stać się uciążliwy)
  • ilość zużywanego prądu
  • odporność na wstrząsy i dodatkowe zabezpieczenia konstrukcyjne
  • odporność na ekstremalnie niskie i wysokie temperatury

Pojemność stanowi tu natomiast kwestię drugorzędną. Jeżeli ogranicza nas budżet, to znacznie lepiej będzie zdecydować się na szybszy i mniej energochłonny dysk wewnętrzny o mniejszej pojemności i dokupić dysk zewnętrzny (albo zastanowić się nad możliwością przechowywania danych w chmurze). Warto wziąć też pod uwagę rozwiązanie dwudyskowe: pozwoli nam ono na zachowanie komfortu pracy bez konieczności rezygnacji z dużej pojemności dysku. Tam, gdzie mówimy o bezpieczeństwie firmowych danych, oszczędzanie na jakości rzadko przynosi dobry rezultat.

O różnicach dzielących dyski HDD, SSD, SSHD i M.2 piszemy szerzej w tekście Dyski w notebooku. HDD, SSD, SSHD i M.2 – przewodnik po możliwościach.

7. Czas pracy na baterii

Czas pracy na baterii ma elementarne znaczenie dla osób często pracujących w terenie oraz podróży. Dla najbardziej wymagających przygotowano notebooki biznesowe mogące pracować nawet do parunastu godzin po odpięciu od źródła zasilania. Są to m.in. modele HP z serii EliteBook oraz modele Lenovo z serii ThinkPad T.

Czas pracy na baterii zależy od bardzo wielu czynników. Do najważniejszych z nich należą:

  • pobór mocy: ile mocy pobierają poszczególne komponenty laptopa
  • ilość uruchomionych programów i obsługiwanych w tle procesów (niektóre programy i procesy są przy tym bardziej energochłonne niż inne)
  • dodatkowe urządzenia i funkcje (zwłaszcza łączność WiFi i Bluetooth)
  • zastosowane w notebooku rozwiązania konstrukcyjne i technologiczne oraz wzajemne dopasowanie poszczególnych elementów
  • poziom zużycia sprzętu i baterii (tzw. efekt pamięciowy baterii)
  • czynniki zewnętrzne (np. temperatura otoczenia)
  • pojemność samej baterii (zależna od ilości komór w baterii)
  • ilość baterii

Jak widać, na czas pracy na baterii składa się w zasadzie cała konstrukcja sprzętu. Jeżeli jednak nie chcemy podporządkowywać wszystkich jej elementów temu jednemu czynnikowi, możemy rozważyć rozwiązania alternatywne. Najpopularniejsze z nich to:

  • zamknięcie niepotrzebnych programów i działających w tle procesów
  • ręczne zmniejszenie poboru mocy poszczególnych komponentów (np. zmniejszenie jasności ekranu)
  • zamontowanie w laptopie dodatkowej baterii (o ile producent notebooka przewidział taką możliwość – najczęściej kosztem innego elementu, np. napędu optycznego)

8. Zabezpieczenia sprzętowe i programowe

Posiadacze notebooków konsumenckich muszą zadowolić się w większości zabezpieczeniami programowymi. Notebooki biznesowe wyposażone są wszelako w całą gamę zabezpieczeń sprzętowych. Szczególnie istotne mogą okazać się one dla osób, które często pracują w terenie lub podróżują. Zabezpieczają one zarówno przed nieautoryzowanym dostępem i kradzieżą danych, jak i kradzieżą całego laptopa.

Najczęściej stosowane – i cieszące się największą popularnością w firmach w Polsce i Europie – to:

  • czytnik linii papilarnych. Jeszcze niedawno stanowił novum; dziś jest standardem. To bardzo skuteczne zabezpieczenie; pozwala zablokować dostęp do notebooka częściowo lub w całości. W zależności od naszych preferencji możemy połączyć go z innymi rodzajami zabezpieczeń – np. hasłem – lub stosować samodzielnie.
  • skaner ukrwienia nadgarstka (tzw. technologia Palm Secure). To prawdopodobnie najskuteczniejsze z istniejących obecnie zabiezpieczeń notebooków. Skaner ukrwienia nadgarstka działa podobnie jak czytnik linii papilarnych; różnica polega na statystycznie pojętej skuteczności. Układ żył w nadgarstku jest bowiem, jak się okazuje, jeszcze bardziej niepowtarzalny niż profil linii papilarnych.
  • czytnik kart inteligentnych (tzw. Smart Cards). To pozornie nowoczesne zabezpieczenie ma bardzo długą historię. Jego działanie przypomina jednak trochę sceny z filmów science fiction. Notebook wyposażony jest w czytnik specjalnych kart szyfrujących. Po wyjęciu karty dostęp do wybranych funkcji notebooka zostaje ograniczony (bądź całkowicie zamknięty). Pozwala nam to bez obaw zostawić notebooka w biurze bądź pokoju hotelowym. Jak długo mamy przy sobie kartę, nasze dane są bezpieczne.
  • szyfrowanie danych. To zabezpieczenie znacząco utrudnia odczytanie zapisanych na naszym dysku danych z poziomu innego laptopa. Nie musimy więc obawiać się kradzieży dysku.
  • linka mocująca. To proste zabezpieczenie umożliwia zamocowanie laptopa do dowolnej powierzchni. Uniemożliwia to jego kradzież.

Najczęściej stosowane zabezpieczenia sprzętowe i programowe opisaliśmy dokładniej w poradniku Jak zadbać o bezpieczeństwo notebooka? 11 rozwiązań dla profesjonalistów.

9. Dostępne porty

Ilość i rozmieszczenie dostępnych portów ma duże znaczenie; ma też spory wpływ na cenę. Od ilości dostępnych portów zależy m.in. ile urządzeń zewnętrznych będziemy mogli podpiąć pod laptopa. Od ich rozmieszczenia – komfort i kultura naszej pracy. Pamiętajmy: decyzja w tej sprawie jest szczególnie wiążąca. Dodanie dodatkowego złącza jest bowiem w przypadku notebooków praktycznie niemożliwe. Zanim dokonamy zakupu, zastanówmy się dokładnie, jakiego rodzaju i ile urządzeń zamierzamy podłączać pod nasz sprzęt; błąd w ustaleniach może kosztować nas duże pieniądze. Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup notebooka wyposażonego w tzw. gniazdo dokujące. Umożliwia ono podłączenie komputera do – pełniącej zarazem rolę podstawki – stacji dokującej. Stacje dokujące wyposażone są przeważnie w duże ilości portów. Jest to rozwiązanie eleganckie i komfortowe – a przy tym stosunkowo niedrogie.

Alternatywą dla notebooków pozbawionych gniazd dokujących są tzw. replikatory portów. Zachowują one wszystkie funkcje stacji dokujących; do notebooka podłączamy je za pomocą USB (USB C bądź Thunderbolt 3) lub WiGig. Oba te rozwiązania są więcej niż zadowalające pod względem prędkości transmisji danych; to drugie spodoba się jednak szczególnie osobom, które chciałyby zredukować ilość kabli w miejscu pracy.

10. Aspekty estetyczne, design całości i poszczególnych elementów

Aspekt estetyczny ma duże znaczenie dla osób podróżujących; ma również znaczenie podczas spotkań z klientami czy konferencji. W przypadku niektórych branż i zawodów laptop stanowi też znacznie bardziej integralną część wizerunku posiadającej go osoby. I nie chodzi tu wyłącznie o artystów czy designerów. Notebook może stanowić również element wystroju wnętrza. W takiej sytuacji powinien być on utrzymany w tej samej stylistyce.

Więcej o funkcji reprezentacyjnej notebooków – i jej znaczeniu w szerszym kontekście – piszemy w poradniku Laptop jako element wizerunku: o reprezentacyjnej funkcji notebooków.

11. Preinstalowany system operacyjny

Jeżeli kupujemy większą ilość notebooków, warto zdecydować się na wybór oferty obejmującej preinstalowany system operacyjny. Pozwoli nam to uniknąć spędzania czasu na samodzielnym instalowaniu i konfiguracji. Problemem w takim wypadku może być jednak obecność na dysku dużej ilości niepotrzebnych programów. Jest to szczególnie ważne w przypadku zastosowań biurowych. Warto tu jednak wspomnieć, iż na notebookach przeznaczonych do tego rodzaju zadań (np. wspomnianych tu parokrotnie notebookach Lenovo z serii ThinkPad) coraz częściej preinstaluje się biznesową wersję Windowsa, pozbawioną zbędnego oprogramowania. W najgorszym wypadku można też odinstalować je samodzielnie. Z pewnością zajmie to mniej czasu niż instalowanie wszystkiego od początku.

Jeżeli kupujemy notebooki dla osób na stanowiskach kierowniczych i odpowiedzialnych stanowiskach managerskich, warto rozważyć samodzielną instalację systemu.

12. Dodatki i akcesoria

Dodatki i akcesoria mogą znacząco zwiększyć wartość naszego zamówienia. Z części z nich nie warto jednak rezygnować. Do szczególnie przydatnych zaliczają się:

  • mysz (przydatna podczas pracy biurowej; mniej przydatna – w podróży)
  • torba lub pokrowiec (absolutna konieczność dla każdego, kto zamierza pracować w terenie i podróży bądź często przenosić laptopa)
  • podstawka chłodząca (istotny dodatek do najwydajniejszych notebooków)
  • stacja dokująca (pozwala znacząco ograniczyć liczbę portów w laptopie; rozwiązanie dla osób, które – pracując w biurze – podłączają pod swój laptop dużą ilość dodatkowych urządzeń, a zarazem – często muszą z nim podróżować)
  • czytnik kart pamięci (na pewno ułatwi pracę profesjonalistom z branży wideo i fotograficznej)
  • dysk zewnętrzny (dla osób potrzebujących dysku o dużej pojemności, ale nie chcą poświęcać na jej rzecz innych parametrów, oraz dla tych, którzy nie chcą przechowywać wszystkich danych w jednym miejscu)

13. Gwarancja, ubezpieczenia, obsługa i opieka posprzedażowa

Znaczenie obsługi posprzedażowej rośnie wprost proporcjonalnie do wielkości naszego zamówienia. Podobnie jest z wszelkiej maści gwarancjami i ubezpieczeniami. Z biznesowego punktu widzenia najbardziej liczą się:

  • po pierwsze: skalowalność oferty. Nie każdego interesuje wieloletnia gwarancja i obejmujące pełną gamę zdarzeń losowych ubezpieczenie. Jeżeli więc wiemy, że za dwa lata i tak będziemy wymieniać nowo zakupiony sprzęt na lepszy, powinniśmy postawić na krótszy czas gwarancji i lepszą jakość opieki w czasie jej trwania.
  • po drugie: personalizacja oferty. Oferta obsługi posprzedażowej – podobnie jak dostępne gwarancje i ubezpieczenia – powinny być dopasowane do profilu naszej działalności i związanych z nią potrzeb.
  • po trzecie: oferta spłaty ratalnej. Przy dużym zamówieniu sprzedawcy są przeważnie bardziej otwarci na negocjacje.

Warto też zwrócić uwagę na kwestie związane z serwisowaniem sprzętu:

  • dostępność części: powinniśmy upewnić się, iż części do laptopa będą dostępne przez cały okres trwania gwarancji. W przypadku wielu modeli notebooków biznesowych odpowiednie części produkowane są jeszcze na długo po premierze.
  • okres serwisowania sprzętu: długotrwałe oczekiwanie na naprawę notebooka nie wchodzi w grę.
  • dostęp w ramach opieki posprzedażowej do sprzętu zastępczego
  • przyjazny i kompetentny dział obsługi technicznej

Dla osób, które chcą się dowiedzieć, co powinien obejmować program obsługi posprzedażowej (oraz na co zwrócić uwagę przy doborze gwarancji klasy biznes) piszemy w poradniku Program obsługi posprzedażowej – co powinien obejmować?

Inne

Wśród pozostałych kwestii, na które warto zwrócić uwagę, znajdują się:

  • łączność Bluetooth (stanowiąca obecnie raczej standard niż wyjątek w laptopach biznesowych)
  • obsługa karty SIM
  • rodzaj i jakość zamontowanej kamery i mikrofonu (szczególnie istotne przy częstych wideokonferencjach)
  • odporność na zalania (całości lub części konstrukcji; wodoodporna klawiatura stanowi przy tym szczególnie wartościowy dodatek i warto w nią zainwestować)
  • konwertowalność (możliwość dowolnego ustawienia kąta nachylenia ekranu bądź odpięcia go od reszty laptopa może okazać się pomocna podczas konferencji oraz spotkań biznesowych, a także w podróży)
  • obecność dodatkowych, konfigurowalnych klawiszy, możliwość przypisania im sekwencji często wykorzystywanych znaków

Podsumowanie

Zakup notebooków do firmy zazwyczaj pociąga za sobą konieczność dokładniejszego zapoznania się z dostępną ofertą. Wspomniane tu kwestie należą do najważniejszych czynników decydujących o dopasowaniu zakupionego modelu do potrzeb naszej działalności. Mając tę wiedzę, możemy spokojnie planować zakup i mieć pewność, że wybrany sprzęt spełni nasze oczekiwania.

Warto wiedzieć…

Zestawienie najlepszych notebooków do 3500zł przedstawiliśmy w tekście 11 najlepszych notebooków do 3500 zł.

Dla osób, które chcą wiedzieć więcej o podstawowych różnicach dzielących sprzęt biznesowy i konsumencki powstał poradnik Notebooki biznesowe vs. notebooki konsumenckie – porównanie. Więcej o powodach, dla których warto postawić na ten pierwszy – w tekście Notebooki biznesowe – do użytku domowego? Kiedy i dlaczego warto postawić na takie rozwiązanie.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz