Firma Sony zapowiedziała powiększenie rodziny cyfrowych kamer filmowych o nowy flagowy model. Będzie nim kamera VENICE 2 łącząca w sobie zalety poprzedniczki z nowymi cechami – w tym kompaktową konstrukcją, zapisem na karty standardu AXS bezpośrednio w kamerze i możliwością wyboru wersji między nowo opracowanym pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu 8,6K (8640 × 5760) albo przetwornikiem 6K (6048 × 4032) z kamery VENICE.

Kamera VENICE 2 z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu CMOS 8,6K z 16-stopniowym zakresem dynamiki tonalnej ma zapewnić rejestrację obrazu w imponującej jakości i ze znakomitą separacją barw. Technologia koloru jest taka sama jak w kamerze VENICE, cenionej przez twórców m.in. za naturalne odwzorowanie odcieni skóry. Dwie bazowe czułości ISO, 800 i 3200, umożliwią pracę w szerokim zakresie warunków oświetleniowych i rejestrację niezwykle czystego obrazu o wyglądzie jak z taśmy filmowej. Kamera obsługuje szereg trybów — od pełnoklatkowego, przez pełnoklatkowy anamorficzny, po Super 35mm — w rozdzielczości nie mniejszej niż 4K.

Aby sprawdzić potencjał kamery VENICE 2 i jej nowego przetwornika 8,6K, firma Sony zaprosiła do współpracy uznanych twórców zdjęć filmowych. Eksperci przetestowali nową kamerę kręcąc krótkie etiudy filmowe, nie używając przy tym profesjonalnego oświetlenia filmowego.

 

 

Robert McLachlan (ASC, CSC) uczestniczył w wielu wysoko ocenianych produkcjach, takich jak Gra o tron (za którą otrzymał dwie nominacje do nagrody Emmy), Westworld czy Lovecraft Country. McLachlan zdjęcia do filmu demo nakręcił kamerą VENICE 2 w dwóch lokacjach: słonecznej Kalifornii oraz soczyście zielonej Kolumbii Brytyjskiej.

 

 

Bardzo żałuję, że nie miałem dużego przetwornika 8,6K, takiego jak w Sony VENICE 2, podczas zdjęć do Gry o tron. Obraz byłby wtedy jeszcze bardziej imponujący i wciągający, bo miałby większą rozdzielczość, bogactwo i wymiarowość. Wyższa czułość, czystsze światła i cienie oraz możliwość uzyskania wyjątkowej głębi ostrości byłyby olbrzymim atutem – tak pracę z kamerą VENICE 2 podsumował Robert McLachlan.

 

 

Nagrodzony Oscarem za zdjęcia do Życia Pi Claudio Miranda (ASC, ACC) miał już okazję korzystać i poznać możliwości pierwszego modelu kamery VENICE. Nową wersję urządzenia Claudio Miranda przetestował na kalifornijskiej pustyni, skupiając się głównie na zdjęciach nocnych.

 

 

Niesamowita jest czułość ASA 3200 — podkreślił Miranda. — Obraz pozostaje wierny w cieniach. Fantastycznie wyglądają szerokie ujęcia. Nie używaliśmy żadnego filmowego oświetlenia; scenę oświetlały wyłącznie reflektory samochodu i ognisko. Ale właśnie taki był nasz zamysł: wyjechać na jakieś odludzie, rozpalić duże ognisko i sprawdzić, w jakim stopniu nowy przetwornik pozwoli utrwalić obraz bez zakłóceń.

 

 

Brytyjski twórca zdjęć filmowych Rob Hardy (BSC) znany ze zdjęć do Mission Impossible — Fallout, Ex MachinaDEVS oraz zdobywca nagrody BAFTA za zdjęcia do A Boy, również nie szczędził VENICE 2 komplementów.

 

 

Przyzwyczaiłem się do filmowania poprzednią kamerą VENICE i mogę powiedzieć, że jestem jej gorącym orędownikiem. Możliwość przedpremierowego użycia kamery VENICE 2 to coś fantastycznego. Po raz pierwszy miałem okazję korzystać z przetwornika 8,6K. Szczęśliwie mieliśmy obiektywy anamorficzne, które zapewniały pełny kinowy efekt z wykorzystaniem całego obszaru przetwornika. Zwiększono czułość ISO, dzięki czemu w słabym oświetleniu mogę ustawiać większą czułość, a wcześniej raczej nie wchodziło to w grę. Dla mnie to ogromna zaleta – tak swoje spotkanie z VENICE 2 podsumował Hardy.

Przetwornik obrazu 8,6K w kamerze VENICE 2 zapewnia duży oversampling, przez co pozwala uzyskać bogatszy, czystszy obraz w produkcjach 2K lub 4K. Kamera dobrze sprawdzi się więc w takich zastosowaniach, jak wirtualna rzeczywistość, generowanie efektów wizualnych w kamerze czy systemy wirtualnej produkcji.

 

Wprowadzona na rynek w 2017 roku kamera VENICE znalazła już zastosowanie w przeszło 300 produkcjach zrealizowanych przez studia filmowe, stacje telewizyjne, operatorów telewizji kablowej i platformy internetowe – jak chociażby wyróżniony nagrodą Emmy serial The Crown. Popularność VENICE wynika także z regularnie wprowadzanych aktualizacji oprogramowania i modernizacji sprzętu, dostosowujących kamerę do wymagań filmowców.

Kamera VENICE 2 ma wiele cech, które przyczyniły się do sukcesu pierwszego modelu VENICE. Należą do nich dwie bazowe czułości ISO, wbudowany 8-stopniowy filtr ND oraz zgodność z szerokim wachlarzem obiektywów, który obejmuje wszystkie obiektywy z mocowaniem PL i natywnym mocowaniem Sony typu E, a w przypadku użycia odpowiedniego adaptera także inne modele.

 

Nowa kamera VENICE 2 jest o 44 mm mniejsza i około 10% lżejsza od swojej poprzedniczki, ale równie intuicyjna w użyciu. Umożliwia zapis materiału filmowego w formatach X-OCN i Apple 4K Pro Res 4444 / 422 HQ na wewnętrzny nośnik nagrań, bez podłączania rejestratora AXS-R7.

W celu zwiększenia uniwersalności korpusu VENICE 2 na planach filmowych umożliwiono wymianę bloku przetwornika obrazu. Kamera może być używana z przetwornikiem 8,6K lub poprzednią matrycą 6K. Urządzenie samoczynnie wykrywa zmianę i uruchamia się bez potrzeby wprowadzania modyfikacji w wewnętrznym oprogramowaniu lub jego ponownej instalacji. Pierwotny przetwornik obrazu 6K umożliwia rejestrację większej liczby klatek na sekundę.

 

Mała, lekka i solidnie wykonana kamera VENICE 2 rejestruje obraz w formacie 8K 60p na nowej, szybkiej karcie AXS 6,6 Gb/s AXS-A1TS66. Ten nowy nośnik jest zgodny z obecnymi czytnikami kart pamięci AXS, między innymi z modelem AXS-AR3 ze złączem Thunderbolt 3.

Interfejs użytkownika kamery VENICE 2 pozostał taki sam jak w poprzednim modelu. Wprowadzono tylko ulepszenia zapewniające łatwiejszą, bardziej intuicyjną obsługę. Mimo zmienionej konstrukcji nowa kamera jest zgodna z niemal wszystkimi obecnymi akcesoriami VENICE.

Projektanci modelu VENICE 2 pamiętali także o sugestiach użytkowników pierwszego modelu urządzenia. VENICE 2 może więc się pochwalić niemałą listą ulepszeń, wśród których warto wymienić:

  • reprodukcja obrazu 4K z zastosowaną tabelą LUT,
  • ulepszenia w przetwarzaniu LUT 3D w celu poprawy jakości obrazu,
  • bezpośrednie stosowanie zmian EI w sygnale wyjściowym S-Log3,
  • sterowanie LUT/ASC-CDL przez Ethernet/Wi-Fi,
  • praca w trybie „Zoom to Fit” (zapis obrazu pełnoklatkowego z podglądem w formacie 17:9/16:9),
  • przeniesienie złącza Ethernet na stronę asystenta operatora,
  • złącze wyjściowe Lemo (2 styki, 12 V),
  • zainstalowany wewnętrzny mikrofon.

Pierwsze dostawy kamery VENICE 2 z przetwornikiem obrazu 8,6K są planowane na luty 2022 roku, natomiast wersja z fabrycznie zainstalowanym przetwornikiem 6K będzie dostępna od marca. Kamery VENICE 2 z przetwornikiem 6K można ponadto używać z obecnym systemem rozszerzenia VENICE, pod nazwą RIALTO. Wprowadzenie rozszerzenia obsługującego przetwornik 8,6K jest zaplanowane na początek 2023 roku.

Nagrania z nowej kamery VENICE 2 i materiały poświęcone temu i innym produktom foto-wideo Sony można też znaleźć w serwisie Sony CINE, stworzonym w celu kształcenia i inspirowania wszystkich fanów i użytkowników produktów Sony Cinema Line.

źródło: informacja prasowa