Polska przygotowuje się do wdrożenia usługi pozwalającej służbom ratunkowym na dokładne zlokalizowanie aparatu, z którego wykonywane było połączenie. A to oznacza, że dzwoniąc na 112 lub inny numer ratunkowy, służby będą mogły szybciej i dokładniej dotrzeć do poszkodowanego. Pełne wdrożenie Advance Mobile Location planowane jest na 2027 rok.

Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji, wdrożenie usługi AML stanowi realizację obowiązku wynikającego z dyrektywy Parlamentu Europejskiego z dnia 11 grudnia 2018 roku. Dokument ustanowił Europejski Kodeks Łączności Elektronicznej, który głosi, że informacje o precyzyjnej lokalizacji powinny przekazywane najodpowiedniejszemu centrum powiadamiania ratunkowego od razu po otrzymaniu zgłoszenia. Według zapewnień ministerstwa, AML zapewnia pełną ochronę danych osobowych i dane lokalizacyjne udostępniane będą służbą wyłącznie na czas trwania połączenia. Następnie zostaną usunięte.

Wprowadzenie usługi Advance Mobile Location to bardzo duże ułatwienia dla służb. Obecnie dokładne zlokalizowanie dzwoniącego jest trudne i poza terenami miejskimi może obejmować obszar nawet kilkunastu kilometrów. W mieście, dzięki gęstszej sieci nadajników, jest to łatwiejsze, ale i tak wymaga czasu, a obszar poszukiwań może wynosić nawet kilka kilometrów. AML pozwoli zlokalizować osobę dzwoniącą do 5 metrów na zewnątrz oraz 25 metrów wewnątrz budynków. Oczywiście dotyczy to także nie tylko poszkodowanych, ale też wszelkiej maści „śmieszków” robiących sobie z połączeń alarmowych żarty.

Ciekawostką może być, że wszystkie smartfony sprzedawane na terenie UE od marca 2022 roku muszą mieć możliwość udostępniania danych AML w czasie wykonywania połączenia z numerem alarmowym. Najpopularniejsze urządzenia w z systemem Android oraz iOS w Polsce mają możliwość udostępnienia takich danych odpowiednio od 2016 i 2018 roku.

Wszystkie funkcjonalności AML zaczną działać w Polsce w 2027 roku, a Ministerstwo Cyfryzacji przeznaczy na ten cel 30 mln złotych. Aby usługa działała zgodnie z założeniami, niezbędne będzie dostosowanie poszczególnych Centrów Powiadamiania Ratunkowego, zarówno zarządzanych przez MSWiA, jaki i ochotniczych, takich jak GOPR, TOPR, WOPR.

 

Źródło: gov.pl, rmf24