W środę zakończyły się czterodniowe targi NAB 2022 odbywające się w Las Vegas Convention Center. Podczas tej imprezy Sony Electronics zaprezentowało swoje innowacje z dziedziny telewizji, produkcji i kina, czyli najnowsze rozwiązania z segmentu przetwarzania obrazu, protokołu IP, chmury i wizualizacji.

 

Coraz większa oferta narządzi do pracy z obrazem

Nabywcy kamer nadal poszukują produktów należących do różnych klas, o różnych możliwościach i w różnych cenach. Wprowadzając nową kamerę HDC-3200, Sony powiększyło swoją ofertę o wypełniający obecną lukę, bardziej przystępny cenowo model 4K. Dzięki temu użytkownicy mogą wybrać sprzęt spełniający ich wszystkie potrzeby, nie płacąc za zbędne funkcje. HDC-3200 to sensownie wyceniona kamera systemowa z serii HDC z łączem światłowodowym. Z innymi produktami z tej serii łączy ją wiele wspólnych cech, jak przetwornik obrazu 3CMOS typu 2/3″ z technologią Global Shutter, zgodność z obrazem 4K i HDR oraz obsługa wielu formatów sygnału. Kamera HDC-3200 jest zgodna z obecną gamą wizjerów Sony, adapterami do dużych obiektywów i systemami transmisyjnymi IP. Rozpoczęcie jej dostaw planowane jest już w maju 2022 r.

 

 

Ponadto Sony wprowadziło do oferty dwa adaptery do dużych obiektywów, HDLA-3505HDLA-3501. Wytrzymały model HDLA-3505 współpracuje z wizjerem HDVF-EL70. Jest wyposażony w panel LCD, który pozwala wybierać przypisane ustawienia jednym naciśnięciem przycisku i umożliwia prosty podgląd sygnału z wejścia SDI. Adapter HDLA-3501 stanowi uzupełnienie kamery HDC-3200 i wraz z nią tworzy opłacalny system 4K. Jest przystosowany do współpracy z wizjerem HDVF-L750, zapewnia łatwy dostęp do głowicy kamery i pozwala używać elementów sterujących na tylnym panelu kamery. Oba adaptery wykorzystują opracowany przez Sony interfejs bezkablowy, co pozwala na błyskawiczne zakładanie i zdejmowanie kamer. Rozpoczęcie sprzedaży planowane jest na czerwiec tego roku.

Na sierpień Sony zapowiedziało wydanie wersji 4.0 wewnętrznego oprogramowania 18-, 24- i 32-calowych monitorów 4K HDR z serii PVM-X. W nowej wersji pojawi się szereg rozszerzeń i ulepszeń, jak dwie nowe, oferowane oddzielnie licencje na konwersję sygnału i wykorzystanie w sygnale wyjściowym tabeli LUT 3D. Sygnał na wyjściu Enhanced Monitor Output będzie mógł ponadto zawierać kod czasowy i dźwięk. Wśród nowych funkcji znajdzie się także wyświetlanie informacji na monitorze (IMD), zdalne sterowanie przez łącze równoległe, funkcja „Chroma up” oraz obsługa napisów Closed Caption.

Rosnące zainteresowanie kinową plastyką obrazu sprawia, że nie tylko na planach zdjęciowych filmów fabularnych, ale i podczas wydarzeń sportowych i w wielokamerowych produkcjach na żywo coraz częściej stosowane są kamery CineAlta VENICE.

 

 

Sukces sprzedażowy pierwszego modelu VENICE sprawił, że firma Sony powiększyła linię produktów Cinema Line o nowy, flagowy model VENICE 2 — mniejszy od poprzednika, a przy tym wyposażony w nowy, pełnoklatkowy przetwornik CMOS o rozdzielczości 8,6K oraz funkcje wewnętrznego zapisu w formatach X-OCN oraz 4K Apple ProRes 4444 i 422 HQ. VENICE 2 odznacza się również imponującym, 16-stopniowym zakresem dynamiki, niezwykłymi możliwościami pracy w słabym oświetleniu, łagodnym przechodzeniem świateł w prześwietlenie i naturalnym wyglądem odcieni skóry. Możliwości urządzenia wieńczą dwie bazowe czułości ISO (800 i 3200) i wbudowany 8-stopniowy filtr ND. Kamera jest już w sprzedaży.

 

Sony HDC-F5500

Na stosowanie filmowego wyglądu obrazu jako środka twórczej ekspresji pozwala także kamera systemowa HDC-F5500, wyposażona w przetwornik obrazu CMOS 4K Super 35mm z technologią Global Shutter. Ze względu na małą głębię ostrości, możliwość użycia wysokiego klatkażu 4K 120 kl./s i ścisłą integrację z innymi kamerami systemowymi Sony, model ten był już wykorzystywany na najważniejszych imprezach sportowych oraz najbardziej prestiżowych ceremoniach wręczania nagród branży filmowej i muzycznej.

Sony URX-P41D

W uzupełnieniu rozwiązań do pracy z obrazem firma Sony zmodernizowała serię mikrofonów bezprzewodowych UWP-D IV generacji, dodając dwukanałowy odbiornik URX-P41D i praktyczny zestaw UWP-D27. Nowy odbiornik przenośny jest prostszy w użyciu, ma wygodne funkcje, a po dodaniu adaptera stopki MI (Multi Interface) SMAD-P5 pozwala na użycie cyfrowego łącza audio, w które wyposażonych jest także wiele kamer Sony.

 

 

Zaprezentowana na targach NAB flagowa kamera naramienna 4K HDR Sony PXW-Z750 znalazła zastosowanie w produkcji programów reality TV. Wybrano ją niedawno do zdjęć do jednego z najdłużej emitowanych i najbardziej cenionych programów reality TV: Survivor (pol. Ryzykanci), nadawanego przez CBS. Program powstaje z użyciem także wielu innych modeli Sony, w tym FX6. Ogólna liczba kamer Sony używanych w tej produkcji wzrosła teraz do blisko 50. Technologia Sony od samego początku odgrywała znaczącą rolę w powstawaniu programu, w którym wdrażano nowe formaty i rozdzielczości. Kamera PXW-Z750 będzie pełnić kluczową funkcję podczas zdjęć do realizowanego obecnie w standardzie HDR-ready sezonu 43, którego emisja ma się rozpocząć jesienią.

 

Łączenie sieci i nadzorowanie ich pracy dzięki możliwościom technologii IP

Sony pamiętało także o powiększeniu oferty rozwiązań umożliwiających twórcom projektowanie, wdrażanie i nadzorowanie środowisk znajdujących się w siedzibie firmy, regionie lub chmurze. Nevion, firma z grupy Sony i producent platformy orkiestrującej multimedia VideoIPath, poinformowała ostatnio o wprowadzeniu nowych funkcji sterowania nadawaniem, obejmujących rozsyłanie stanów lampek kontrolnych (tally), zbiorcze przesyłanie sygnałów wideo (ang. salvo), tworzenie aliasów nazw, grupowanie punktów końcowych i monitorowanie miejsc docelowych.

 

 

Pozwalają one w prosty sposób, niewielkim, dodatkowym kosztem wspierać cały cykl produkcji. Idealnie sprawdzają się w zarządzaniu ośrodkami nadawczymi opartymi na technologii IP, wirtualnym routingiem, wozami transmisyjnymi i innymi mobilnymi systemami produkcyjnymi. Aktualizacja doda również obsługę protokołu sterowania Sony NS-BUS przez szereg urządzeń zgodnych już z VideoIPath, takich jak panele sprzętowe Sony. Ponadto umożliwi to zarządzanie połączeniami z konwerterami SDI-IP i mikserami XVS Sony. Oferta Sony obejmuje również zaawansowane rozwiązanie do orkiestracji produkcji i zarządzania obiektami o nazwie Live Element Orchestrator.

 

Więcej możliwości, elastyczności i modeli pracy w chmurze

Chmura ma coraz większe znaczenie dla zapewniania bezpiecznego dostępu, usprawniania pracy z multimediami i poprawy warunków współpracy. Sony Ci Media Cloud Services oferuje ekosystem aplikacji działających w chmurze, które umożliwiają organizacjom medialnym gromadzenie, porządkowanie, opracowywanie, dostarczanie i archiwizowanie zasobów medialnych. Oferta jest stale doskonalona w celu tworzenia bardziej wartościowych rozwiązań do wielu zastosowań.

W przypadku postprodukcji aplikacja Ci Workflow zapewnia bezpieczną organizację pracy z plikami pobieranymi w celu dodawania efektów wizualnych (VFX pull). Aplikacja umożliwia automatyczne dostarczanie materiału do studia VFX — wystarczy jedynie przesłać na platformę Ci listę montażową (EDL). Wcześniej jednak produkcja musi przesłać na Ci źródłowe pliki z kamery w celu wygenerowania plików proxy do podglądu. Proces VFX pull rozpocznie się po przesłaniu na Ci listy montażowej. Platforma Ci wyszukuje oryginalny plik wskazany na liście i przekształca wskazane ujęcia na żądany format wyjściowy. Generowane klatki są dynamicznie dostarczane do studia efektów wizualnych, które otrzymuje powiadomienie o kompletnej dostawie. Aplikacja daje takie korzyści, jak większa szybkość pracy i niższe koszty działalności. Pomaga też rozwiązywać typowe problemy z własnością i uprawnieniami dostępu do plików.

 

 

Na platformie Ci pojawiły się również ulepszenia ułatwiające współpracę, przeznaczone między innymi dla użytkowników zajmujących się montażem i sportem. Umożliwiają one komentowanie w aplikacji oraz przycinanie i transmisje na żywo, dzięki czemu upraszczają sprawdzanie i opracowywanie treści przez zespoły kreatywne i pozwalają na szybszą publikację materiału w mediach społecznościowych. Platforma Ci jest także zintegrowana z technologią Sony Hawk-Eye, by odbierać transmisje na żywo z obiektów sportowych. Dzięki temu sędziowie mogą przeglądać materiał, oznaczać go i wspólnie podejmować decyzje w czasie niemal rzeczywistym, niezależnie od lokalizacji. Ten model pracy zapewnia także szybki dostęp do treści licencjobiorcom i posiadaczom praw.

Kolejne ulepszenia platformy Ci to aplikacje mobilne do wyświetlania treści na urządzeniach z systemem iOS i Android, aplikacja Apple TV do oglądania treści, dokładniejsza kontrola nad BYOS3, 6-krotnie szybsze pobieranie strumienia na żywo i japońska wersja językowa.

 

 

Funkcje transmisji z kamery do chmury zwiększają swobodę i elastyczność pracy, umożliwiając efektywną produkcję w terenie lub miejscu wydarzeń. Sony oferuje rozwiązanie „z kamery do chmury” nowej generacji o nazwie C3 Portal (C3P). C3P ściśle integruje sprzęt Sony do pozyskiwania materiału ze zdalną obsługą, usprawniając pracę z plikami. C3 Portal umożliwia także zdalne sterowanie kamerą, zdalny dostęp do plików oraz bezpieczne, wydajne przesyłanie plików na platformę Ci lub w wybrane przez użytkownika miejsce. Nowa aplikacja mobilna C3P usprawnia proces przesyłania plików poprzez wykorzystanie kamer i telefonów komórkowych. Elastyczne modele pracy z metadanymi umożliwiają niestandardowe i zautomatyzowane dodawanie metadanych do ujęć z kamery. Upraszcza to wyszukiwanie i identyfikację materiału, a w rezultacie przyspiesza jego wczytywanie.

 

Wizualizacja nowych, tętniących życiem światów

Wirtualna produkcja zmieniła telewizję i kino. Powstały nowe sposoby łączenia świata rzeczywistego i wirtualnego w czasie rzeczywistym. Ta rewolucyjna technologia, oparta na połączeniu kamer filmowych, wyświetlaczy LED i silników stosowanych w grach komputerowych, zwiększa swobodę pracy, elastyczność i wydajność na planie filmowym.

Wyświetlacze Sony Crystal LED z serii B są zaprojektowane specjalnie do produkcji wirtualnej. Umożliwiają wybór rozstawu pikseli 1,26 lub 1,58 mm, a dzięki skalowalności pozwalają producentom budować systemy o odpowiednich wymiarach i rozdzielczości. Odznaczają się wyjątkową jasnością i szerokim zakresem barw. Pokrywa je powłoka przeciwodblaskowa, a kąt widzenia obrazu wynosi 170°.

 

 

Dzięki tym pionierskim technologiom użytkownicy kamer Sony VENICE uzyskują spójne i dokładne odwzorowanie kolorów na ścianie wideo, co w połączeniu z bardzo wysoką rozdzielczością i zakresem dynamiki nadaje obrazom realistyczny wygląd.

Aby lepiej obsługiwać sektor wirtualnej produkcji i inne rozwijające się rynki, takie jak e-sport, Sony utworzyło niedawno specjalny zespół. Skupia on specjalistów, wiedzę i zasoby Sony związane z tworzeniem obrazów, aby ułatwić określenie i spełnienie potrzeb klientów, opracowując zarazem nowe standardy.

Ostatnia już nowość Sony na targach NAB to wprowadzona przez firmę Hawk-Eye, pierwsza wersja nowego rozwiązania Hawk-Eye Replay — pakietu produktów tworzących wydajne, opłacalne rozwiązanie do zdalnego przycinania materiału oraz generowania powtórek i skrótów. Impulsem do jego opracowania był sukces nagradzanej technologii Hawk-Eye pod nazwą Every Shot Every Hole, stosowanej podczas meczów golfowych. Dzięki wykorzystaniu firmowych platform danych i systemów śledzenia optycznego nowy pakiet stanie się rozwiązaniem do produkcji o dużych możliwościach.

źródło: informacja prasowa