Ponad połowa dzieci w wieku 7-12 aktywnie korzysta z przynajmniej jednego serwisu społecznościowego lub komunikatora dozwolonego od 13. roku życia – to jeden z wniosków, który znajdziemy w najnowszym raporcie Internet dzieci, opublikowanym na stronie Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa. Co ciekawe, a jednocześnie dość mocno dające do myślenia – najczęściej wybieraną „społecznościówką” w tej grupie wiekowej jest TikTok, w którym dzieci spędzają najwięcej czasu.

Raport przygotowany przez zespół redakcyjny w składzie: M. Bigaj (prezes Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”), K. Mikulski (prezes Polskich Badań Internetu), A. Miotk, J. Przewłocka, M. Rosa oraz A. Załęska, K. Ciesiołkiewicz, skupia się nie tylko na tym, jak dzieci korzystają z Internetu, ale także stara się po raz kolejny odpowiedzieć na pytanie: co zrobić, aby Internet stał się miejscem przyjaznym dla nich?

Wybrane dane z raportu wydają się dość alarmujące w kontekście wykorzystywania internetu przez dzieci. Autorzy zwracają tez uwagę na jedną ważną rzecz – nie tyle te dane świadczą o dzieciach, co o osobach dorosłych, w tym przede wszystkim rodzicach, którzy powinni nadzorować aktywność dzieci w Sieci oraz edukować ich w zakresie odpowiedzialnego korzystania z tego medium. Z badań wynika m.in. że dzieci korzystające z TikToka spędzają w nim średnio 2 godziny i 11 minut dziennie, co oznacza, że uruchamiają aplikację kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt razy dziennie. O potencjalnych szkodach, jakie mogą z tego wynikać możecie dowiedzieć się chociażby z przygotowanego przeze mnie artykułu na temat TikToka, dotykającego również tematu uzależnienia od krótkich form wideo.

Kolejną alarmującą kwestią jest sposób, w jaki dzieci i młodzież dociera do treści w Internecie. Aż 85% dzieci z grupy wiekowej 7-14 lat regularnie korzysta z dostępu do Sieci, z czego aż 96% z nich wykorzystuje do tego urządzenia mobilne. Kiedy do średnio 2 godzin spędzanych na portalach społecznościowych doliczy się kolejne 2 godziny (średnio) spędzane w platformach streamingowych, okazuje się, że mówimy o dość sporym wycinku doby. A to ciągle nie wszystko…

Niewesołe informacje dotyczą także kategorii tematycznych, w których poruszają się małoletni. Wśród najczęściej wybieranych znajdują się „kultura i rozrywka” (kategoria mocno zróżnicowana, ale dominuje tu gry oraz serwisy o grach, a także muzyka i serwisy audio), edukacja oraz… erotyka, w tym zdjęcia, filmy, gry i aplikacje oraz opowiadania. Aż ponad 51% dzieci w grupie 7-14 lat wybierało tę kategorię podczas korzystania z Internetu.

 

Pełen raport znajduje się na portalu Fundacji „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” i jest do pobrania za darmo.

 

Źródło: Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”

Fot. tytułowe przedstawia okładkę raportu „Internet dzieci”