Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował swoją pracę w 2024 roku. Okazuje się, że pracownicy instytucji się nie nudzili. Łącznie podjęto ponad 750 decyzji z zakresu ochrony konkurencji i konsumentów, a jak stwierdził prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, nie wszystkie działania Urzędu znalazły swoje odzwierciedlenie w statystykach.
Ochrona konkurencji
Jak donosi informacja prasowa opublikowana na stronie uokik.gov.pl, prezes UOKiK wszczął w minionym roku 26 postępowań dotyczących stosowania praktyk ograniczających konkurencję, 11 z nich dotyczyło postępowań antymonopolowych, a 15 było postępowaniami wyjaśniającymi. Łącznie wydano 13 decyzji w tym zakresie, z czego aż 11 dotyczyło niedozwolonych porozumień, a w dwóch przypadkach doszło do nadużywania pozycji dominujące.
Łączna kwota kar nałożonych na przedsiębiorców z tytułu praktyk ograniczających konkurencję wyniosła 650 milionów złotych, a dodatkowe 4 mln zapłaciły osoby zarządzające. Najwyższą karą nałożoną w jednej decyzji było niemal 408 mln złotych. Takie konsekwencje poniosła spółka KIA Polska oraz dilerzy samochodów KIA, co było reakcją UOKiK na zmowę cenową pomiędzy podmiotami. Proceder trwał aż 8 lat. Łącznie kary nałożono na 12 przedsiębiorców oraz 5 osób fizycznych.
Ochrona konsumentów
Poprzedni rok przyniósł 70 decyzji, w ramach których nałożono łącznie prawie 263 milionów zł sankcji na przedsiębiorców wykorzystujących niedozwolone praktyki. Najwyższą karą może „pochwalić się” PayPal Europe za niedozwolone klauzule w umowach z klientami. Głównie chodzi tu o niejasne zapisy pozwalające spółce na blokadę pieniędzy konsumentów w „dowolnej chwili” i „według własnego uznania” przez „okres tak długi, jak będzie to konieczne”. Za takie działania prezes UOKiK nałożył karę w kwocie 106 mln zł.
Kolejne 68 milionów złotych musiała zapłacić spółka Vectra w konsekwencji stosowania niedozwolonych klauzul pozwalających podwyższać opłaty swoim klientom. 32 mln zaś musiał zapłacić Amazon. To kara za wprowadzanie klientów w błąd dotyczący momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostawy oraz nieścisłości usługi „Gwarancji dostawy”.
Inne działania
UOKiK to instytucja, która ma nie tylko na celu nakładanie kar, ale też edukację. Urząd stara się realizować swoją misję chociażby przez social media (X, Instagram, YouTube i Facebook), kampanie społeczne („Sprawdź, czy Cię stać!” oraz „Inwestujesz? Daj sobie czas. Sprawdzaj, czytaj, pytaj”), liczne publikacje oraz portal uokik.gov.pl.
Urząd może się także pochwalić działalnością na arenie międzynarodowej. UOKiK przewodziło Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (ICPEN) w okresie od 1 lipca 2023 roku do 30 czerwca 2024 roku. Listopad 2024 roku przyniósł prezesowi Urzędu, Tomaszowi Chróstnemu, nominację na członka Komitetu Konkurencji OECD na rok 2025.
Więcej szczegółów na temat działalności Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji znajdziecie w pełnym raporcie na stronie uokik.gov.pl.
Źródło: uokik