Niech żyje nam!, chciałoby się zaśpiewać. Zapowiedziany w 2020 next-genowy silnik graficzny wreszcie ujrzał światło dzienne w pełnej wersji. Według zapowiedzi, nowy UE ma umożliwiać tworzenie wielkich, pełnych detali światów w grach (i nie tylko).
Możliwości silnika Unreal Engine 5 już mogliśmy widzieć chociażby na opublikowanym w maju 2020 roku demo, generowanym w czasie rzeczywistym na konsoli PlayStation 5. Demo miało pokazać dwie naczelne technologie, sprawiające, że obrazy stworzone na UE5 charakteryzować się bardzo realistycznym oświetleniem, cieniowaniem i odbiciami, a także niespotykaną dotąd w grach złożonością generowanych obiektów zbudowanych z ogromnej liczby wielokątów i mikro-wielokątów. Pierwsza z nich to Lumen, a druga – Nanite. Już samo to ma spowodować, że gry staną się jeszcze bardziej „filmowe” i realistyczne pod kątem graficznym niż dotychczas. Ale to nie wszystko, co UE5 ma do zaoferowania.
Przy tworzeniu gier z dużym, otwartym światem z pewnością przyda się możliwość dzielenia świata na „partycje”, przez co twórcy mogą w tym samym czasie pracować nad przeróżnymi fragmentami tej samej mapy przez przeszkadzania sobie nawzajem. Ciekawie zapowiada się także funkcja Temporal Super Resolution – niezależny od platformy upscaling umożliwiający renderowanie w niższej rozdzielczości, ale z podobną wierności pikseli, co w wyższej rozdzielczości. Ponadto nowa wersja silnika od Epic Games ma być jeszcze bardziej przyjazna animacji, a także będzie mogła pochwalić się przerobionym, bardziej przystępnym interfejsem użytkownika.
Wraz z premierą nowego silnika Unreal ekipa z Crystal Dynamic zapowiedziała kolejną odsłonę przygód panny Croft. Nowy Tomb Raider będzie w całości stworzony na Unreal Engine 5.
Crystal Dynamics is incredibly excited about the future of Unreal and how it will help us take our storytelling to the next level. That's why we're proud to announce that our next #tombraider game is being built on Unreal Engine 5! pic.twitter.com/UFMiWzJAZc
— Tomb Raider (@tombraider) April 5, 2022
To oczywiście nie jedyna gra, która bazować będzie na UE5. Warto przypomnieć, że już w tym roku miał ukazać się STALKER 2: Heart of Chornobyl, jednak wojna na Ukrainie z pewnością znacznie opóźni ten projekt. CD Projekt RED zapowiedział, że nowy Wiedźmin także bazować na nowym silniku, do tego dochodzi m.in. Black Myth: Wukong, Senua’s Saga: Hellblade II, ILL oraz nowe Gears of War. Poza tym, na nową wersję silnika w grudniu ma przejść Fortnite. Na tym lista się nie kończy – wręcz przeciwnie – zapowiada się, że będzie sukcesywnie rosnąć.
Unreal Engine 5 będzie mógł być wykorzystywany w produkcji filmów i seriali, nie tylko animowanych. Zresztą, UE już pokazał swoje możliwości chociażby w serialu Mandalorianin.
Na koniec bodaj jedna z kluczowych kwestii – Unreal Engine 5 jest darmowy i każdy może go pobrać z witryny unrealengine.com. Żeby móc zobaczyć nowy silnik w akcji oraz „oswoić się” z nim, Epic Games przygotował dwa projekty: Lyra Starter Game oraz City Sample z The Matrix Awakens. Także one są do pobrania za darmo, a jedynym warunkiem jest założenie konta i/lub zalogowanie się do witryny.
Źródło: unrealengine