Dla wszystkich fanów Showmaxa mamy złe wieści – w Polsce produkcje dostępne na tej platformie będzie można oglądać jedynie do końca stycznia. Po blisko 2 latach działalności serwis wycofuje się z naszego kraju.

Powody (nie)oczekiwanej decyzji

Powodów zaprzestania działalności serwisu w Polsce może być kilka. Według oficjalnych informacji decyzja wynika ze strategii przyjętej przez koncern Naspers. Naspers planuje sprzedać udziały Showmaxa (nabywcą jest MultiChoiceGroup) i wprowadzić go na giełdę w Johannesburgu. Obecność  Showmaxa w Polsce nie mieści się zatem w ramach przyjętej strategii – i mowa tu zarówno o strategii MCG, która koncentruje się obecnie na kontynencie afrykańskim, jak i Naspersa.

Tyle z oficjalnych powodów. A nieoficjalnie? Wiemy, że serwisy streamingowe (takie jak właśnie Showmax czy Netflix) zdobyły nasz rynek bez większych problemów. A ich liczba stale rośnie. W ubiegłym miesiącu pisaliśmy o tym, że Disney także startuje z konkurencyjną platformą.

Z drugiej strony, chociaż serwisów takich jest co prawda więcej, to dostępnych na nich produkcji jest coraz mniej. Spory licencyjne i chęć zysku stawiają subskrybentów przed trudnym wyborem oglądania wszystkich ulubionych seriali i płacenia kilku abonamentów jednocześnie lub ograniczenia się do jednej platformy i rezygnacji z niektórych produkcji.

Obecnie w Polsce oprócz Netflixa mamy do wyboru także HBO GO, vod.pl, ipla.tv czy też mniej popularne, aczkolwiek szeroko dostępne filmy w iTunes i płatne produkcje YouTube Premium (znane wcześniej jako YouTube Red). To dość mocna konkurencja, a polscy użytkownicy, jak się okazuje, nie są zbyt skorzy do płacenia za usługi streamingowe kilku platformom równocześnie. Zatem decyzja o wycofaniu jednej z nich  z naszego kraju była tylko kwestią czasu; była rzeczą spodziewaną, czymś, co zdarzało się wcześniej również w innych krajach.

U nas walkę przegrał Showmax.

 

 

Showmax w Polsce

Platforma pojawiła się w Polsce w połowie lutego ubiegłego roku i działała na zasadzie opłaty abonamentowej w wysokości 19,90 zł za miesiąc. Standardowo, nowym użytkownikom przysługiwał okres próbny, podczas którego mogli przez pierwsze 14 dni testować serwis i dostępne tam filmy oraz seriale za darmo. 14 dni to jednak stosunkowo niewiele, przynajmniej w tej branży – większość platform rozszerza ten okres do pełnego miesiąca, jak w przypadku Netflixa czy HBO GO.

Showmax był zaangażowany w m.in. w produkcję znanego Ucha prezesa oraz zrealizował pierwszą serię SNL Polska. Innym sporym sukcesem platformy okazał się serial kryminalny  Rojst. Produkcja zebrała bardzo dobre recenzje i możliwe, że pozostałe platformy będą walczyć o zdobycie licencji na emitowanie właśnie tego serialu – nie wspominając o udziale w produkcji przyszłych sezonów.