Rosnąca popularność retro gier i automatów do gier to manifestacja globalnego trendu nostalgii za latami 80. i 90. XX wieku. Wartość światowego rynku automatów arcade wynosi już 50,8 mld złotych, a do 2028 roku prognozuje się wzrost do ponad 57,4 mld złotych, z rocznym tempem wzrostu na poziomie 3%. Polscy miłośnicy tej retro-estetyki mogą znaleźć coś dla siebie w ofercie urządzeń Arcade1Up, których lokalnym dystrybutorem jest firma ET Poland.
Lata 70. i 80. XX wieku były okresem rozkwitu salonów gier arcade w Stanach Zjednoczonych. W czasach przed masowym dostępem do komputerów osobistych i konsol, automaty do gier były jednym z najpopularniejszych sposobów spędzania wolnego czasu wśród nastolatków i młodzieży. Rozwój technologii cyfrowej pozwolił na tworzenie coraz bardziej pomysłowych i angażujących gier, które przyciągały tłumy graczy do miejsc takich jak bary, centra handlowe czy właśnie specjalnie wydzielone salony arcade. Kiedy w 1982 roku rynek osiągnął szczyt, generując łączne przychody na poziomie 8 miliardów dolarów rocznie (więcej niż ówczesny przemysł filmowy!), automaty stały się symbolem kultury popularnej. Choć popularność salonów zaczęła spadać w latach 90. wraz z rosnącą dostępnością konsol i komputerów, era gamingu arcade na trwałe wpisała się w historię rozrywki.
W złotym okresie gier arcade na szczególną popularnością cieszyły się tak innowacyjne, że po latach uznawano je za protoplastów nowych gatunków gier komputerowych. Jednym z pionierów był Space Invaders (1978), który błyskawicznie stał się tytułem kultowym, wprowadzającym pierwsze pokolenie zerojedynkowych graczy w świat gier zręcznościowych. Wkrótce pojawiły się kolejne hity, takie jak Pac-Man (1980), który zdobył serca milionów dzięki prostym zasadom i wciągającej mechanice. Tytuł ten stał się wręcz ikoną popkultury, doczekując się licznych spin-offów, adaptacji i nawiązań.
Nie można pominąć także Donkey Kong (1981), który zapoczątkował karierę jednego z najsłynniejszych bohaterów gier – Mario. Kolejne lata przyniosły bardziej dynamiczne tytuły pokroju Mortal Kombat (1992), będącego prawdziwą rewolucją w segmencie „bijatyk” dwuosobowych – nie tylko w kontekście rozgrywki i popularności. Krwawa oprawa graficzna kultowego dziś hitu studia Midway Games przyczyniła się do powstawania organizacji Entertainment Software Rating Board, oceniającej gry komputerowe pod kątem ograniczeń wiekowych.
Moda na wspominanie lat 80. i 90. XX wieku to zjawisko, które wyraźnie ożywiło w ostatnich latach rynek gier retro. Produkcje takie jak Stranger Things Netflixa, nawiązujące do estetyki tamtych czasów, odegrały kluczową rolę w przypomnieniu o magii tego okresu. Serial, którego akcja toczy się w latach 80., umiejętnie balansuje między horrorem a pocztówką z przeszłości, przedstawiając bohaterów grających na automatach, słuchających syntezatorowej muzyki i oglądających klasyczne filmy z epoki. Takie produkcje odwołują się do emocji dzisiejszych dorosłych dorastających w tamtych czasach, oraz młodszych pokoleń zafascynowanych „oldschoolowym” stylem życia. W efekcie automaty arcade czy retro gry stają się nie tylko formą rozrywki, ale także pomostem łączącym pokolenia. Nostalgia za latami 80. i 90. wpisuje się w szerszy trend odtwarzania elementów kultury z przeszłości w nowoczesnym kontekście – od mody i muzyki po technologie. Automaty arcade, będące ikonicznym symbolem tamtych lat, powracają jako swoisty wehikuł czasu, który pozwala ponownie przeżyć chwile dzieciństwa lub odkryć, jak wyglądała rozrywka sprzed ery cyfrowej.
Nowoczesne automaty w stylu retro
Polscy konsumenci coraz częściej inwestują w elektronikę oraz produkty związane z kulturą i rozrywką. Zakupy internetowe obejmują blisko 30% udziału w kategorii elektroniki, 23% w artykułach kulturalnych, a 18% w aplikacjach i grach. Rosnący popyt na automaty arcade wpisuje się w te trendy.
– Gracze stanowią już ok. 54 proc. polskiej populacji. Statystyczny polski gracz jest milenialsem, co dobrze tłumaczy popularność gier retro czy automatów do gier w stylu lat 80. i 90., chociaż w Polsce, ze względów ustrojowych, dostęp do tego typu rozrywek był ograniczony – mówi Andrzej Rzym, szef ET Poland. – Współczesne automaty do gier, mimo retro estetyki, są nowocześniejsze i oferują znacznie więcej możliwości od swoich poprzedników z lat 80., jak np. obraz w jakości HD, połączenie z Internetem czy łączność za pośrednictwem Bluetooth. Wiele takich automatów jest projektowanych również z myślą o użytku domowym i samodzielnej instalacji – właśnie wprowadzamy takie na polski rynek pod hasłem „Zmień swój dom w salon gier”.
W ofercie ET Poland znajdziemy cztery nowoczesne modele automatów arcade:
- Arcade1UP Capcom Legacy Yoga Flame
Urządzenie wyposażone w ekran LCD o przekątnej 17’’, głośniki stereo, wi-fi i 14 kultowych gier, w tym Street Fighter II Turbo: Hyper Fighting oraz Super Street Fighter II Turbo.
- Arcade1UP Pac Mania Legacy
Model z 17-calowym ekranem LCD, głośnikami stereo, łącznością wi-fi i zestawem 12 gier, takich jak Pac-Man czy Pac-Land.
- Arcade1UP Pac-Man Partycade
Kompaktowy automat, który można powiesić na ścianie, z ekranem LCD 17’’, głośnikami stereo i 4 zainstalowanymi grami.
- Arcade1UP NBA JAM Shaq Edition Partycade
Kolejne urządzenie typu Partycade z 17-calowym ekranem, możliwością montażu na ścianie i zestawem 3 gier, w tym kultowego NBA JAM.