Internet i telefon są dzisiaj nieodzownym elementem codziennego życia. Służą nie tylko do komunikacji, ale także do korzystania z usług, rozrywki i nauki. Pomimo tych zalet, Polacy często zapominają o terminowym opłacaniu rachunków za te usługi. W Krajowym Rejestrze Długów figuruje aż 232 tysiące dłużników zalegających z płatnościami operatorom telekomunikacyjnym na kwotę prawie miliarda złotych.

 

Dłużnicy indywidualni dominują

Zdecydowaną większość dłużników (83%) stanowią konsumenci, których zaległości wynoszą 571 mln zł, czyli 60% całkowitego zadłużenia. Średnio każdy z tych dłużników zalega na kwotę około 3 tys. zł. Wśród nich dominują mężczyźni, którzy stanowią 57% dłużników i odpowiadają za 58% długu, co daje łącznie prawie 333 mln zł.

Największe problemy z opłacaniem rachunków mają osoby w wieku od 36 do 45 lat. W tej grupie znajduje się ponad 51 tys. dłużników z łącznym zadłużeniem wynoszącym 165,5 mln zł. Zaraz za nimi są osoby w wieku 26-35 lat, których zadłużenie sięga 143,7 mln zł.

 

Sprawdzanie klientów przed zawarciem umowy

Telekomunikacyjne firmy, aby uniknąć problemów z płatnościami, coraz częściej sprawdzają potencjalnych klientów w biurach informacji gospodarczej. Od początku 2020 roku operatorzy pobrali z Krajowego Rejestru Długów prawie 11 milionów raportów o konsumentach i firmach, a liczba ta rośnie z każdym rokiem.

– Z badania „Jak Polacy płacą rachunki”, zleconego przez KRD pod koniec 2023 roku, wynika, że niemal co czwartemu Polakowi w ciągu ostatnich 12 miesięcy zdarzyło się nie opłacić rachunku w terminie. 47 proc. z nich spóźniło się z opłatą za media. Co dziesiąty nie opłacił rachunku w ogóle, a 30 procent przypadków dotyczyło rachunków za Internet i telefon. W rankingu priorytetów płatności, opłaty za telefon zajęły 12. miejsce, a za Internet 15. spośród 23 możliwych. Zatem dla wielu Polaków rozliczanie się z operatorami telekomunikacyjnymi nie jest sprawą najważniejszą. Stąd weryfikacja potencjalnych klientów stanowi jedno z narzędzi, które teleoperatorzy wykorzystują, aby uniknąć współpracy z potencjalnym dłużnikiem – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

 

Najczęstsze przyczyny zaległości w płatnościach

Główne przyczyny zaległości w płatnościach to wzrost kosztów życia, rosnące ceny energii i artykułów codziennego użytku, a także podwyżki rat kredytowych. W połączeniu z pensjami, które nie nadążają za inflacją, wiele gospodarstw domowych znajduje się w trudnej sytuacji finansowej. Dodatkowo, pandemia COVID-19 miała znaczący wpływ na finanse wielu Polaków, co jeszcze bardziej pogłębiło problemy z regulowaniem bieżących zobowiązań.

 

Śląsk – zagłębie dłużników

Największe zadłużenie mają mieszkańcy średnich i dużych miast (powyżej 20 tys. mieszkańców) – łącznie 409 mln zł. Mieszkańcy wsi i małych miejscowości zalegają operatorom na kwotę 162 mln zł. Województwo śląskie przoduje w liczbie dłużników – 27,2 tys. osób zalega z rachunkami na sumę 80,5 mln zł. Na drugim miejscu jest województwo mazowieckie (22,3 tys. dłużników na 66 mln zł), a na trzecim dolnośląskie (20 tys. dłużników na 58,7 mln zł).

 

Problemy z odzyskiwaniem należności

Operatorzy telekomunikacyjni, aby zminimalizować straty, coraz częściej korzystają z usług firm windykacyjnych. Masa niezapłaconych rachunków powoduje, że telekomy skrupulatnie podchodzą do odzyskiwania należności. Firmy windykacyjne zajmują się odzyskiwaniem płatności zarówno za abonament, jak i za sprzęt zakupiony na raty, taki jak smartfony, tablety czy dekodery.

– Operatorzy telekomunikacyjni powierzają nam odzyskanie płatności zarówno za abonament, jak i sprzęt, który klienci kupują na raty. Są to między innymi smartfony, których cena nierzadko przerasta możliwości finansowe dwudziesto-trzydziestolatków. W młodszej grupie wiekowej presja na posiadanie gadżetów z najwyższej półki jest bardzo duża. Kiedy dojdzie do wypowiedzenia umowy z klientem z powodu niepłacenia, do windykacji trafiają kary wynikające z zerwania umowy, a także raty za telefony, tablety i dekodery – wyjaśnia Jakub Kostecki, prezes Zarządu firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

 

Problemy z płatnościami w firmach

Nie tylko konsumenci mają problemy z opłacaniem rachunków. W Krajowym Rejestrze Długów figuruje także 38 tys. przedsiębiorców, którzy mają łącznie 89 tys. przeterminowanych zobowiązań na sumę 379,4 mln zł. Ponad 58% z nich to jednoosobowe działalności gospodarcze, które są winne 142,5 mln zł. Mimo że spółki prawa handlowego stanowią mniejszość, ich zadłużenie jest wyższe i wynosi 236,9 mln zł.

Najwięcej zadłużonych firm działa w województwie mazowieckim (8 645), śląskim (4 473) i dolnośląskim (3 371). W przeciwieństwie do konsumentów, zadłużenie przedsiębiorstw dotyczy głównie dużych miast powyżej 300 tys. mieszkańców. Wśród branż z największym zadłużeniem przodują handel, budownictwo i transport.

Wnioski są jasne – Polacy, zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy, często mają problem z terminowym opłacaniem rachunków za telefon i Internet. Dla operatorów telekomunikacyjnych oznacza to konieczność skrupulatnego monitorowania płatności i częstego korzystania z usług firm windykacyjnych.