Honda, marka, która w historii motoryzacji zajmuje ważną pozycję i wypuściła na rynek wiele niezapomnianych modeli na przestrzeni dekad, wraca na scenę elektromobilności z intrygującą propozycją. Na targach CES 2025 w Las Vegas zaprezentowano prototypy modeli Honda 0 SUVHonda 0 Saloon – nowej linii pojazdów elektrycznych, która podobno ma trafić do produkcji w 2026 roku. Wraz z nimi Honda zaprezentowała również ASIMO OS – nowatorski system operacyjny, który zaskakuje swoją personalizacją i obiecuje przenieść doświadczenia użytkowników na zupełnie nowy poziom.

Honda 0 Series. Nowy początek?

Honda ma za sobą kilka prób na rynku EV – wystarczy wspomnieć model Honda e, o którym pisałem w 2019, a który zdobył serca miłośników designu, ale nie zdołał przekonać masowego rynku z uwagi na ograniczony zasięg i praktyczność. Szkoda. Tym razem japoński gigant wydaje się uczyć na błędach. Nowa seria 0 bazuje na nowo opracowanej platformie dedykowanej pojazdom elektrycznym, co zwiastuje o wiele większą elastyczność i możliwości rozwoju.

Honda 0 SUV, średniej wielkości elektryczny SUV, ma być pierwszym modelem z tej serii, który trafi na rynek. Jego wnętrze, zgodnie z filozofią „Thin, Light, and Wise”, oferuje przestronność, elastyczność i doskonałą widoczność. Z kolei Honda 0 Saloon, flagowy model serii, wyróżnia się sportowym, klinowatym designem i przestronnym wnętrzem, które kontrastuje z jego dynamiczną sylwetką. Kiedy na niego patrzę, widzę lata 80, te kanciaste formy, dyfuzory… tak się wtedy rysowało sportowe wózki. Oba modele zostaną wyprodukowane w nowoczesnym Honda EV Hub w Ohio, a ich wprowadzenie na rynek globalny przewidziano na 2026 rok.

ASIMO OS – duch robotyki w samochodach.

Honda zaskoczyła również prezentacją własnego systemu operacyjnego ASIMO OS, nazwanego na cześć kultowego robota, który w latach 2000–2010 był symbolem zaawansowanych technologii. ASIMO OS, bazując na doświadczeniach z zakresu robotyki i sztucznej inteligencji, obiecuje niezwykle personalizowane wrażenia z jazdy. System umożliwia zarządzanie kluczowymi systemami pojazdu, w tym zaawansowanymi technologiami autonomicznej jazdy poziomu 3 (eyes-off) oraz zintegrowanym systemem infotainment.

Czym wyróżnia się ASIMO OS?

Ciągłe aktualizacje OTA. Honda obiecuje, że auta z serii 0 będą stale rozwijane, dostosowując funkcje i doświadczenia do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Personalizacja. „Ultra-personal optimization” pozwoli na dostosowanie zarówno aspektów użytkowych, jak i cyfrowych do preferencji każdego kierowcy.

Integracja z AI. System ma korzystać z zaawansowanej sztucznej inteligencji, opracowanej we współpracy z Helm.ai, co zapewni jeszcze większe bezpieczeństwo i precyzję.

Automatyzacja jazdy. Kolejny krok ku przyszłości.

Honda była pionierem w zakresie jazdy autonomicznej poziomu 3, wprowadzając w 2021 roku system Honda SENSING Elite. W nowych modelach z serii 0 technologia ta zostanie rozwinięta, umożliwiając kierowcom wykonywanie innych czynności – oglądanie filmów czy udział w zdalnych spotkaniach – podczas jazdy w określonych warunkach.

W planach jest również zastosowanie cooperative AI, które pozwoli na lepsze zrozumienie zachowań innych uczestników ruchu. To rozwiązanie, zdaniem Hondy, jest kluczowe, by zredukować liczbę wypadków i uczynić drogi bezpieczniejszymi dla wszystkich.

System-on-Chip i energia przyszłości.

Kolejnym krokiem w stronę innowacji jest współpraca z Renesas Electronics nad stworzeniem dedykowanego chipu SoC, który połączy zaawansowaną moc obliczeniową z niskim zużyciem energii. To rozwiązanie stanie się sercem nowoczesnej architektury pojazdów serii 0, zarządzając kluczowymi systemami, takimi jak AD/ADAS, kontrola napędu czy funkcje komfortu.

Nie mniej ambitny jest plan Hondy w zakresie usług energetycznych. Dzięki współpracy z AWS, seria 0 stanie się częścią wirtualnej elektrowni, która pomoże obniżyć rachunki za prąd i zmniejszyć ślad węglowy. Honda przewiduje również wdrożenie technologii Vehicle-to-Grid, która umożliwi właścicielom zarabianie na nadwyżkach energii przechowywanej w bateriach ich pojazdów.

Czy tym razem się uda?

Po premierze modelu e wielu fanów Hondy miało wrażenie, że marka nie wykorzystuje swojego potencjału w segmencie EV. Teraz, dzięki serii 0, Honda ma szansę stać się jednym z liderów rynku, oferując innowacje, jakich brakowało dotychczasowym graczom. Wprowadzenie ASIMO OS, integracja z sieciami energetycznymi i dalszy rozwój autonomii to kroki, które mogą odmienić postrzeganie marki w kontekście elektromobilności.

Czekam na 2026 rok z niecierpliwością. Czy Honda spełni te obietnice? Mam nadzieję, że tym razem sukces będzie nie tylko wizualny, ale także rynkowy, bo marka zasługuje na to jak mało która.