Po niemal dwudziestu latach od pierwotnego założenia, kalifornijska firma Aptera wreszcie przygotowuje się do produkcji swojego innowacyjnego, napędzanego energią słoneczną samochodu elektrycznego – The Aptera Launch Edition EV. Model ten, będący kwintesencją futurystycznego designu i zaawansowanej technologii, ma oferować imponujący zasięg 400 mil oraz codziennie zapewniać do 40 darmowych mil jazdy dzięki wbudowanym panelom słonecznym.

Historia Aptery sięga 2006 roku, kiedy to założyciele firmy – Steve FambroChris Anthony – zaprezentowali koncepcję trójkołowego pojazdu o teardropowym kształcie. Pierwotnie samochód miał być napędzany małym silnikiem spalinowym, ale po wielu trudnościach finansowych i organizacyjnych firma zawiesiła działalność w 2011 roku. W 2019 roku Aptera została reaktywowana, tym razem z celem stworzenia elektrycznego pojazdu zasilanego energią słoneczną. Od tego czasu firma intensywnie pracuje nad optymalizacją technologii, aby dostarczyć pojazd, który spełni oczekiwania ekologicznych entuzjastów motoryzacji.

 

 

Design i technologia

Aptera Launch Edition EV wyróżnia się aerodynamicznym, trójkołowym kształtem, który pozwala osiągnąć niespotykaną efektywność energetyczną na poziomie 10 mil na kWh. Nadwozie wykonane z kompozytów węglowych i szklanych zostało zoptymalizowane pod kątem minimalizacji oporu powietrza (współczynnik oporu Cd to jedynie 0,13). Konstrukcja teardropowa, przypominająca kroplę wody, odgrywa kluczową rolę w zmniejszeniu oporu aerodynamicznego, co przekłada się na wyjątkowo niski pobór energii podczas jazdy.

Aptera Launch Edition E1

Samochód jest wyposażony w 42-kWh baterię litowo-jonową z ogniwami od LG, która napędza 201-konną jednostkę umieszczoną na przedniej osi. Panele słoneczne pokrywają maskę, dach, deskę rozdzielczą i klapę bagażnika, dostarczając do 4 kWh energii w słoneczne dni. W warunkach kalifornijskiego lata pojazd może generować energii wystarczającej na przejechanie nawet 10 000 mil rocznie. Dodatkowym atutem Aptery jest możliwość ładowania przez port NACS, zapewniający szybkie uzupełnienie baterii z sieci elektrycznej.

 

Wnętrze

Kabina Aptery łączy futurystyczne elementy z funkcjonalnością. Wewnątrz znajduje się yoke–kierownica oraz centralny ekran dotykowy pełniący funkcję zestawu wskaźników i systemu infotainment. Kamerowe lusterka boczne wyświetlają obraz na jednym ekranie zamontowanym na kolumnie kierownicy. Przycięte linie boczne i brak tylnego okna zmuszają kierowcę do korzystania z tych nowoczesnych rozwiązań. Wnętrze charakteryzuje się prostotą wykonania i jest zoptymalizowane pod kątem redukcji kosztów produkcji.

Aptera Launch Edition E1 - wnętrze

Z perspektywy użytkownika pojazd zapewnia zaskakująco dużą przestrzeń – bagażnik mieści aż 32,5 stopy sześciennej (około 920 litrów), co czyni go praktycznym rozwiązaniem na co dzień. Dodatkowe wyposażenie, takie jak klimatyzacja czy system audio, będzie dostępne w modelach produkcyjnych, co poprawi komfort pasażerów.

 

Problemy finansowe

Choć Aptera zebrała ponad 140 milionów dolarów od 20 tysięcy inwestorów i posiada 50 tysięcy rezerwacji, nadal potrzebuje kolejnych środków, aby rozpocząć produkcję. Firma szacuje, że potrzebuje dodatkowych 60 milionów dolarów na ukończenie prac rozwojowych, zakup narzędzi oraz wyposażenie fabryki w Carlsbad w Kalifornii. Chris Anthony, współzałożyciel i obecny CEO Aptery, przyznał, że firma jest w trakcie intensywnych działań fundraisingowych. Z planem produkcji 20 000 pojazdów rocznie, Aptera liczy na wsparcie strategicznych inwestorów.

Aptera Launch Edition E1 - aerodynamika

Anthony zaznaczył, że firma już dokonała kluczowych inwestycji, takich jak zakup form do kompozytów nadwozia, a kolejne fundusze posłużą na narzędzia do produkcji zawieszenia oraz elementów wnętrza. Ponadto Aptera planuje rozszerzyć swoją działalność o rynki międzynarodowe, co może otworzyć nowe możliwości finansowe.

 

Perspektywy produkcji

Samochód posiada homologację jako motocykl, co upraszcza proces certyfikacji. Niemniej jednak Aptera planuje przeprowadzenie dodatkowych testów zderzeniowych, aby wykazać bezpieczeństwo swojego pojazdu. Aktualny plan zakłada rozpoczęcie produkcji pod koniec 2025 roku z możliwością szybkiego rozwoju linii produkcyjnych.

Aptera Launch Edition E1 jako kamper

Kluczowym elementem strategii produkcyjnej jest uproszczenie procesu montażu. Cała konstrukcja pojazdu składa się zaledwie z sześciu głównych komponentów, co pozwala na szybkie i efektywne budowanie samochodów w fabryce posiadającej jedynie 12 stacji montażowych. Aptera zamierza osiągnąć produkcję na poziomie 80 pojazdów dziennie w ciągu dziewięciu miesięcy od startu linii produkcyjnej.

Aptera może okazać się przełomem w dziedzinie mobilności elektrycznej, oferując samochód o niespotykanej efektywności energetycznej. W erze rosnącej potrzeby redukcji emisji dwutlenku węgla, pojazdy zasilane energią słoneczną mogą stanowić kluczowy element walki ze zmianami klimatycznymi.

Aptera Launch Edition E1 - niczym pojazd z CyberPunk 2077

Dzięki swojej innowacyjności i przemyślanym rozwiązaniom konstrukcyjnym, Aptera ma szansę zrewolucjonizować rynek samochodów elektrycznych. Jej sukces będzie jednak zależał od zdolności firmy do pokonania wyzwań finansowych i technologicznych.

The Aptera Launch Edition EV jest przykładem innowacyjnego podejścia do mobilności elektrycznej. Po latach problemów i wyzwań firma stoi na progu realizacji swojego ambitnego projektu. Czy uda się przełamać bariery finansowe i technologiczne? Odpowiedź na to pytanie może być kluczowa dla przyszłości transportu opartego na energii słonecznej.

źródło: aptera.us