Karty graficzne GeForce RTX od NVIDII nie tylko przyniosły rewolucję w postaci ray tracingu, czyli śledzenia promieni w czasie rzeczywistym, ale też upscaling oparty o uczenie maszynowe – Deep Learning Super Sampling, czyli w skrócie – DLSS. Jednak buńczucznie zapowiadana i intensywnie reklamowana przez NVIDIĘ technologia nie dość, że raczej rozczarowała samych graczy, to została też pomijana przez twórców gier. Nawet dzisiaj, czyli 1,5 roku po premierze pierwszych RTX-ów, liczba gier obsługujących tę technologię jest zaskakująco mała. Przynajmniej, jak na coś, co miało podbić serca graczy.

Największą wadą DLSS było zbyt mocne rozmazywanie obrazu, szczególnie w scenach dynamicznych. Owszem, funkcja sprawiała, że liczba wyświetlanych klatek na sekundę w grach potrafiła zauważalnie wzrosnąć, ale kosztem była jakość tego, co oglądaliśmy na ekranie. Poza tym, wyłącznie posiadacze kart GeForce RTX mogli używać DLSS, gdyż tylko te grafiki wyposażone są w specjalne rdzenie Tensor, odpowiedzialne za uczenie maszynowe.

NVIDIA postanowiła poprawić DLSS i tak powstał DLSS 2.0. I muszę przyznać, że tym razem efekty działania nowej wersji wyglądają naprawdę obiecująco.

 

 

Zmiana w głównej mierze polega na zmianie algorytmów uczenia maszynowego. Sztuczna inteligencja zdecydowanie lepiej radzi sobie z przetwarzaniem obrazu. Jak można zobaczyć na powyższym filmie, DLSS 2.0 sprawia, że gracze nie tylko będą w stanie zyskać nawet kilkadziesiąt klatek na sekundę więcej, ale też jakość wyświetlanego obrazu może ulec poprawie. Szczególnie widać to na niewielkich detalach.

 

Poza tym, eksperci z NVIDII zwracają uwagę na jeszcze jedną ważną kwestię – sztuczna inteligencja nie będzie musiała tym razem „uczyć się” na jednej konkretnej grze, a na różnej zawartości. To zaś sprawia, że technologia nie tylko będzie działać dużo szybciej, ale też ułatwi integrację DLSS 2.0 z nowymi grami. Tak więc tytułów obsługujących nową wersję Deep Learning Super Sampling ma pojawiać się coraz więcej.

DLSS 2.0 już teraz trafia do gier. Dostępny jest w Deliver us to the Moon, Wolfenstein: Youngblood, MechWarrior 5: Merceneries, a już 26 marca pojawi się w łatce do Control.

 

Źródło: nvidia