NVIDIA po raz pierwszy umożliwiła przetestowanie swojej technologii RTX Neural Texture Compression (NTC), pokazując jej rzeczywiste możliwości w środowisku 3D. Benchmarki przeprowadzone przez Compusemble na karcie NVIDIA GeForce RTX 4090 przy rozdzielczościach 1440p i 4K ujawniły imponującą 96-procentową redukcję rozmiaru tekstur w pamięci w porównaniu do tradycyjnych metod kompresji. A to zaś pozwoli na niebywałą wręcz oszczędność pamięci vRAM.

 

NTC w praktyce – dwa tryby kompresji

Compusemble przetestowało NTC w dwóch wariantach: „NTC transcoded to BCn”, czyli konwersja tekstur na format BCn przy ładowaniu, oraz „Inference on Sample” – dekompresji tylko tych fragmentów tekstur, które są niezbędne do renderowania aktualnej sceny, co jeszcze bardziej zmniejsza zapotrzebowanie na pamięć.

Przy rozdzielczości 1440p i włączonym DLSS, tryb „NTC transcoded to BCn” ograniczył zużycie pamięci na tekstury o 64%, zmniejszając je z 272 MB do 98 MB. Natomiast „Inference on Sample” zredukował je do zaledwie 11,37 MB – co stanowi redukcję o 95,8% względem tradycyjnej kompresji i 88% względem pierwszego trybu NTC.

 

 

Wydajność RTX NTC – minimalny spadek FPS

Włączenie RTX NTC powoduje niewielki spadek wydajności. W trybie „NTC transcoded to BCn” średnia liczba klatek na sekundę była niemal identyczna jak bez NTC, a 1% najniższych wartości FPS były lepsze niż przy standardowej kompresji. Tryb „Inference on Sample” zanotował spadek z około 1600 FPS do 1500 FPS, a 1% najniższych wartości spadło do 840 FPS.Przy natywnej rozdzielczości 4K wydajność spadła wyraźniej. Średnia liczba FPS w trybie „NTC transcoded to BCn” wyniosła 1100, a w „Inference on Sample” – niecałe 1000. 1% najniższych FPS w obu przypadkach wynosiło około 500 FPS.

 

Rewolucja w kompresji tekstur

Technologia RTX NTC to największy postęp w kompresji tekstur od lat 90. Zamiast tradycyjnych metod, NVIDIA wykorzystuje rdzenie Tensor do przetwarzania tekstur w grach i aplikacjach 3D, co pozwala na nawet czterokrotne zwiększenie rozdzielczości tekstur przy tym samym limicie pamięci.

Choć NTC wciąż jest w fazie beta, technologia może trafić na szeroką gamę sprzętu. „Zieloni” potwierdzili, że minimalnym wymaganiem do działania technologii jest GPU z serii GeForce RTX 2000, ale testy wykazały kompatybilność także ze starszymi GTX-ami 1000, a także układami od konkurencji: Radeonem RX 6000 od AMD oraz Intel Arc A, co sugeruje możliwość wdrożenia tej technologii również na konsolach. Masowe zastosowanie RTX NTC mogłoby być niemałym game-changerem również na rynku handheldów.

 

Źródło: compusemble, tomshardware