Firma Valeo, pochodzący z Francji lider w dziedzinie systemów wspomagania jazdy (ADAS), w mijającym tygodniu zaprezentowała skaner LiDAR (Light Detection and Ranging – wykrywanie światła i odległości) trzeciej generacji, który ma zadebiutować na rynku w 2024 roku. Nowa technologia oferuje znacznie lepsze osiągi, zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa na drogach m.in. dzięki identyfikacji obiektów, których nie dostrzegają ludzie, ani wykorzystywane obecnie kamery i radary. LiDAR trzeciej generacji ma w dużym stopniu wpłynąć na możliwości pojazdów autonomicznych. A udział w rozwoju tego segmentu motoryzacyjnego to niewątpliwie biznes bardzo przyszłościowy – przewiduje się, że do 2030 roku rynek czujników odpowiedzialnych za wykrywanie światła i odległości będzie wart ponad 50 miliardów dolarów.
Trzecia generacja czujników LiDAR firmy Valeo to duży technologiczny krok w kierunku pojazdów autonomicznych. Ta innowacja wzmacnia technologiczną i przemysłową przewagę Valeo w tej dziedzinie, a nasza firma pozostaje jedynym dostawcą, który produkuje seryjnie skaner LiDAR dla przemysłu samochodowego. Chciałbym podkreślić, że cel, który nam przyświeca jest niezmienny – chcemy zmniejszać liczbę ofiar na drogach – mówi Geoffrey Buoquot, starszy wiceprezes Valeo ds. badań i rozwoju oraz strategii.
Nowa generacja czujników LiDAR zapewnia niezrównaną wydajność pod względem zasięgu, rozdzielczości i liczby klatek na sekundę. Skaner rekonstruuje trójwymiarowy obraz otoczenia pojazdu w czasie rzeczywistym z prędkością 4,5 miliona pikseli i 25 klatek na sekundę. W porównaniu do poprzedniej generacji rozdzielczość została zwiększona 12-krotnie, zasięg 3-krotnie, a kąt widzenia 2,5-krotnie.
Dzięki wyjątkowym zdolnościom percepcyjnym nowa wersja technologii LiDAR zidentyfikuje obiekty, których mogą nie dostrzec ludzie i obecnie wykorzystywane kamery czy radary. Oznacza to, że kierowca korzystający z pojazdu wyposażonego w LiDAR trzeciej generacji będzie mógł powierzyć prowadzenie autonomicznemu systemowi kierowania w wielu sytuacjach, w tym na autostradzie z prędkością do 130 km/h, co spełnia standardy automatyzacji na poziomie 2. Pojazd wyposażony w najnowszy typ skanera będzie mógł w pełni autonomicznie zarządzać sytuacjami awaryjnymi, także w autostradowych warunkach drogowych.
Skaner LiDAR firmy Valeo wykrywa, rozpoznaje i klasyfikuje wszystkie obiekty znajdujące się wokół samochodu. Jeśli obiekty się poruszają, skaner mierzy ich prędkość i kierunek. Czujniki LiDAR mogą dostosować się do wszystkich warunków oświetleniowych, niezależnie od tego, czy podróż odbywa się przy jasnym świetle czy w ciemności. Dodatkowo skaner dokonuje pomiaru gęstości kropel deszczu, aby obliczyć właściwą dla pojazdu drogę hamowania. System wykorzystuje algorytmy do przewidywania trajektorii poruszania się pobliskich, nawet nieznajdujących się w zasięgu wzroku pojazdów i do uruchamiania niezbędnych manewrów bezpieczeństwa.
Dzięki tym cechom skaner LiDAR ma chronić zarówno osoby znajdujące się w samochodzie, jak i uczestników ruchu wokół niego – w tym pieszych, rowerzystów oraz kierowców innych pojazdów. System, za pośrednictwem chmury, obok wyposażonych w niego samochodów, będzie ostrzegał o zagrożeniach drogowych także pozostałe pojazdy, dzięki czemu inni użytkownicy dróg skorzystają z jego wyjątkowych możliwości.
Valeo projektuje i produkuje cały system czujników, w tym osprzęt, oprogramowanie i związaną z nim sztuczną inteligencję, która gromadzi zebrane dane i umożliwia pojazdowi natychmiastowe podjęcie właściwej decyzji. Jego funkcja adaptacyjna automatycznie dostosowuje się do środowiska i wraz z upływem czasu poprawia swoją wydajność dzięki regularnym aktualizacjom.
Skanery LiDAR firmy Valeo są wytwarzane w Niemczech, w zakładach w Wemding w Bawarii. Poszczególne komponenty urządzenia są montowane z mikronową dokładnością . Linie produkcyjne opierają się na najnowocześniejszej wiedzy Valeo w zakresie optyki, mechaniki i fotoniki – gałęzi fizyki, która koncentruje się na emisji i wykrywaniu cząstek światła, czyli fotonów. Trzystu specjalistów Valeo zajmuje się wyłącznie tą technologią, a efektem ich pracy jest zgłoszenie już ponad 500 związanych z nią patentów.
Valeo jest pierwszą i do tej pory jedyną firmą, która wytwarza czujniki LiDAR na skalę przemysłową. Firma wyprodukowała już ponad 150 tysięcy sztuk tych urządzeń, a 99% pojazdów wyposażonych w LiDAR na całym świecie posiada właśnie czujniki produkcji Valeo.
Przewiduje się, że do 2030 roku rynek czujników LiDAR będzie wart ponad 50 miliardów dolarów. Czujniki trzeciej generacji firmy Valeo będą kluczowym czynnikiem przyczyniającym się do jego wzrostu. Do końca bieżącej dekady nawet 30% nowych pojazdów klasy premium ma osiągnąć 3 poziom automatyzacji, co oznacza m.in. wyposażenie w technologię LiDAR. Wpływ na rozwój rynku będzie miał również fakt, że podobnie jak samochody autonomiczne, także autonomiczne wahadłowce, taksówki, drony dostawcze, autonomiczne pojazdy dostawcze w sektorach rolnictwa, górnictwa i infrastruktury będą musiały być wyposażone w co najmniej jeden czujnik LiDAR.
źródło: informacja prasowa