W tym tygodniu gracze otrzymali dwie duże premiery: Total War: Pharaoh oraz Lords of the Fallen. Co łączy te gry, mimo że są zupełnie różne pod kątem gatunku? Niejednoznaczne recenzje. Obie gry zostały ocenione, co prawda, wysoko, ale rozbieżności w notach od recenzentów potrafią być spore. W przypadku soulslike’a od studia Hexworks oceny wahają się od 4/10 do nawet „dziewiątek”, a i zdarzyła się jedna „dyszka”. Dominują jednak noty w okolicach 7-8/10. Co więc się udało, a co nie do końca?

Lords of the Fallen to gra mroczna, z ciężkim klimatem i jak się okazało, ekipa z Hexworks potrafiła w odpowiedni sposób zadbać, aby gracze to odczuwali. Stąd też wiele pochwał za styl artystyczny, chociaż w niektórych recenzjach zdarzało się narzekanie na problemy ze spójnością świata przedstawionego. Reboot gry wprowadził także w życie pomysł z akcją rozgrywaną w dwóch światach: świecie gry oraz krainie śmierci nazwanej Umbral, do której gracz trafia… po śmierci. Gra została postawiona na Unreal Engine 5, więc i graficznych wodotrysków tu nie brakuje. Dużo pozytywów da się także przeczytać i usłyszeć na temat walk z bossami. Ci, nie dość, że są dobrze zaprojektowani, to walka z nimi daje oczekiwaną frajdę. Pozytywnie oceniono także możliwości kreowania naszego protagonisty. Nie brakuje klas postaci, elementów wyposażenia, zbroi i broni. Każdy znajdzie tu coś dla siebie.

 

 

Pozostałe aspekty gry, takie jak walka, a więc w zasadzie najważniejszy element każdego soulslike’a, eksploracja czy zróżnicowanie przeciwników, ocenione są różnie. Część recenzentów docenia, że walka jest wymagająca, ale niektórzy zauważają, że poziom trudności wydaje się sztucznie zawyżony przez długie paski życia i pokonanie oponentów finalnie nie daje takiej satysfakcji, jak powinno. Pojawiły się także uwagi dotyczące hitboxów oraz niektórych animacji. Niektóre oceny zwracają także uwagę na średnio udany system checkpointów. Co się tyczy historii – tu także recenzenci są podzieleni. Niektórym epicka przygoda walki z bogiem Adyrem przypadła do gustu, inni się skarżą, że jest raczej nijaka.

Chyba najwięcej grze dostało się za elementy platformowe, które generalnie w grach typu soulslike częściej są utrapieniem i niż wartością dodaną. W recenzjach pojawiły się także informacje o drobnych błędach technicznych, „przycinkach” i ogólnie problemach z optymalizacją. Pojawiają się one zarówno w wersji na PC, jak i konsole. To z pewnością będzie naprawiane przez pojawiające się łatki.

 

Wybrane oceny:

Metacitic: 76/100 dla wersji PC, 73/100 dla wersji na PlayStation 5

GryOnline: 7/10

Eurogamer.pl: 8/10

Gram.pl: 8/10

Komputer Świat: 8/10

IGN: 8/10

IGN Francja: 10/10

Eurogamer.net: 4/10

Games Radar: 7/10

PC Gamer: 7,9/10

Push Square: 7/10

Wccftech: 6,9/10

GameSpot: 5/10

TheSixthAxis: 4/10