W tak szybkim sporcie, jakim jest Formuła 1, komunikacja odgrywa kluczową rolę. Liczy się każda sekunda, dlatego też informacje przekazywane przez drużynę, muszą być dostarczane precyzyjnie i bez żadnych opóźnień. Jakość komunikacji jest priorytetem, a pomóc w tym może technologia ANC, która ma za zadanie wyciszać niepożądane dźwięki. Sara Elsser, prowadząca kanał TECH WELL TOLD, postanowiła więc sprawdzić możliwości słuchawek marki EPOS by Sennheiser w warunkach ekstremalnie trudnych dla sprzętu audio.

Z torem wyścigowym kojarzy się wiele elementów – prędkość, mocne samochody, ale przede wszystkim ryk silników i pisk opon. Może to więc być idealny plac testowy dla słuchawek wyposażonych w technologię ANC. Sara Elsser sprawdziła możliwości słuchawek EPOS Adapt 660EPOS MB Pro 1 na słynnym niemieckim torze wyścigowym Hockenheimring, znanym z wyścigów Formuły 1 o Grand Prix Niemiec. Przetestowane słuchawki to zestawy stworzone z myślą o pracy w domu i biurze, a ich eliminujące niepożądane dźwięki możliwości musiały się zmierzyć m.in. z rykiem potężnego 450-konnego silnika Astona Martina GT4. Jak poradziła sobie technologia ANC w słuchawkach i czy komunikacja w takim hałasie jest naprawdę możliwa?

 

Aktywna redukcja szumów, czyli ANC, to technologia zapewniająca oczekiwany komfort komunikacji lub słuchania muzyki nawet w bardzo dalekich od ideału warunkach. Jak Active Noise Cancelling działa w praktyce? Technologia ta opiera się na generowaniu przeciwfazy dla dźwięków generowanych z zewnątrz. Pierwszymi dziedzinami, w jakich wykorzystywano ową technologię, było lotnictwo oraz motoryzacja. Z czasem jednak ANC znalazło swoje zastosowanie w urządzeniach codziennego użytku, chociażby takich jak słuchawki.

EPOS ADAPT 660

Aktywna redukcja szumów to nic innego, jak elektroniczne wytłumianie zewnętrznych dźwięków, które możliwe jest dzięki dodatkowym mikrofonom i procesorom znajdującym się w słuchawkach. Elementy te odpowiedzialne są za wychwytywanie i analizowanie zewnętrznego hałasu i generowanie przeciwfaz tak, aby wytłumiły hałas słyszalny podczas rozmowy, czy zwykłego słuchania muzyki. W uproszczeniu wyobraźcie sobie sytuację, w której to przygotowujecie się do wideokonferencji w swoim domowym biurze, a ze ściany obok zaczyna dochodzić wiercenie. Dzięki technologii ANC dźwięk wiercenia zostanie zniwelowany, a rozmowa nie straci na jakości. Właśnie w tego typu udogodnienie zostały wyposażone słuchawki EPOS ADAPT 660 i EPOS MB Pro 1, poddane ekstremalnemu testowi na torze.

EPOS MB Pro 1

Wyzwanie postawione słuchawkom marki EPOS by Sennheiser nie było łatwe. Platformą testową okazał się wspomniany już tor Hockenheimring, a pojazdem, w którym sprawdzono możliwości słuchawek był Aston Martin GT4 – bolid napędzał potężny silnikiem benzynowy V8 o pojemności 4,7-litra. Owa jednostka napędowa generuje aż 450 koni mechanicznych mocy oraz surowy, donośny i agresywny dźwięk. Warto również zaznaczyć, że tor nie był pusty, co dodatkowo zwiększyło trudność testu.

Pierwszym testem przeprowadzonym przez Sarę Elsser było sprawdzenie, jak podczas jazdy w ekstremalnych warunkach sprawdzi się aktywna redukcja szumów w słuchawkach EPOS ADAPT 660 i EPOS MB Pro 1. Kolejnym etapem było przetestowanie mikrofonów znajdujących się na pokładzie obu modeli i pokazanie tego, jak dobrze słyszy nas rozmówca w głośnym otoczeniu. Test przeprowadzany był przy hałasie sięgającym nawet 108 dB!

 

 

Na pierwszy ogień poszły nauszne słuchawki EPOS ADAPT 660. Model ten został wyposażony w aktywną redukcję szumów NoiseGard z czterema mikrofonami. Słuchawki wyposażono w funkcję redukcji szumów otoczenia SpeakFocus wykorzystującą trzy mikrofony, WindSafe, czyli redukcję szumu wiatru, łączność bezprzewodową Bluetooth 5.0 i akumulator pozwalający na nawet 30 godzin rozmów. Kontrolę nad wszystkimi funkcjami skrytymi w modelu ADAPT 660 trzyma system EOPS, wspierany algorytmami sztucznej inteligencji. To właśnie system EPOS AI panuje nad ciągle zmieniającym się hałasami otoczenia, dostosowując wyciszenie.

 

 

Słuchawki EPOS ADAPT 660 pierwszy test zdały wzorowo. Pomimo dużego hałasu generowanego przez silnik V8, głos osoby siedzącej obok kierowcy auta był wyraźny. Głos Sary Elsser nie miał jednak jej prawdziwej barwy, ponieważ systemy zawarte w słuchawkach filtrowały niepożądane odgłosy i proces ten odbił się na barwie głosu. Równie dobrze spisała się technologia ANC, która skutecznie eliminowała odgłosy o niskiej częstotliwości. Nawet ryk silnika na dużych obrotach nie powodował zakłóceń na linii rozmówca – odbiorca.

 

 

EPOS MB Pro 1 to urządzenie o innej konstrukcji. Są to słuchawki stricte biznesowe, zaprojektowane przede wszystkim dla osób ceniących swobodę ruchu, a bateria pozwala na prowadzenie do 15 godzin rozmów. Headset zakrywa tylko jedno ucho, dając jednocześnie dostęp do mikrofonu. System redukcji szumów wykorzystywany przez mikrofon modelu EPOS MB Pro 1 sprawdził się świetnie – nawet w momencie, gdy silnik generował hałas na wysokich obrotach, rozmowa była wyraźna, a głos rozmówcy klarowny i dobrze słyszalny. W tym przypadku głos dziennikarki był zdecydowanie bardziej naturalny.

 

 

W biurowych warunkach raczej nikomu nie grozi praca w otoczeniu równie głośnym jak tor wyścigowy Formuły 1, więc słuchawki EPOS by Sennheiser bez problemu zapewnią jakość rozmów potrzebną do sprawnej i szybkiej komunikacji. Gdyby aktywna redukcja szumów nie działała poprawnie, to dźwięk silnika V8 uniemożliwiłby prowadzenie komfortowej rozmowy. Zarówno słuchawki ADAPT 660, jak i MB Pro 1 poradziły sobie w tych ekstremalnych warunkach znakomicie. Rozmowa odbywała się bez żadnych zakłóceń, a ANC bardzo dobrze “usuwało” hałas zewnętrzny.

 

 

Ze względu na wyjątkowe możliwości systemu ANC słuchawek EPOS by Sennheiser oraz wysoką jakość wykonania, ich producent może się pochwalić statusem oficjalnego partnera zespołu Formuły 1 – Aston Martin Formula 1 Team.

Słuchawki EPOS ADAPT 660 są już dostępne w polskich sklepach w cenie ok. 1800 zł. Również słuchawki EPOS MB Pro 1 można wyszukać w ofertach polskich sklepów – ich cena waha się w się granicach 500 – 700 zł.

źródło: informacja prasowa