Platforma X doświadczyła w poniedziałek 10 marca poważnej awarii, która dotknęła użytkowników na całym świecie. Problemy zgłaszano m.in. w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Polsce. Elon Musk w wywiadzie dla Fox Business stwierdził, że przyczyną był „potężny cyberatak” i zasugerował, że jego źródłem mogła być duża, skoordynowana grupa lub nawet państwo.

 

Awaria X – globalne zakłócenia

Według serwisu Downdetector, największe problemy użytkownicy X zgłaszali w godzinach porannych i popołudniowych. W Polsce liczba raportów o awarii przekroczyła 12,6 tys., a w Stanach Zjednoczonych sięgnęła ponad 70 tys. Problemy dotyczyły zarówno aplikacji mobilnej, jak i wersji przeglądarkowej platformy.

 

Musk: „Jesteśmy atakowani każdego dnia, ale to było coś większego”

W reakcji na awarię Elon Musk skomentował sytuację w swoim stylu – najpierw na samej platformie X, a następnie w wywiadzie dla Fox Business.

Miał miejsce (nadal ma miejsce) potężny cyberatak na X. Jesteśmy atakowani każdego dnia, ale ten atak został przeprowadzony przy użyciu dużych zasobów. Zaangażowana jest albo duża, skoordynowana grupa, albo kraj. Próbujemy to ustalić… – powiedział Musk.

 

 

Podczas rozmowy z Larrym Kudlowem w Fox Business Musk stwierdził, że atak mógł pochodzić z adresów IP „z obszaru Ukrainy”, ale nie przedstawił na to żadnych dowodów. Jego słowa wywołały kontrowersje, ponieważ przypisywanie odpowiedzialności za cyberatak bez konkretnej analizy jest przedwczesne. Eksperci ds. cyberbezpieczeństwa zwracają uwagę, że ustalenie faktycznego źródła tego typu incydentów wymaga dogłębnego śledztwa, a same adresy IP mogą być fałszowane lub wykorzystywane jako zmyłka.

 

 

Czy to był atak DDoS? Eksperci komentują

Specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa sugerują, że awaria mogła być wynikiem ataku typu DDoS (Distributed Denial-of-Service). Polega on na zalewaniu serwerów ogromną liczbą zapytań, co prowadzi do przeciążenia i czasowego unieruchomienia usług.

Ataki DDoS na platformy społecznościowe zdarzają się regularnie, ale jeśli Musk ma rację i było to skoordynowane działanie na dużą skalę, możemy mieć do czynienia z czymś znacznie poważniejszym – komentuje ekspert ds. cyberbezpieczeństwa z firmy Mandiant.

 

X nadal niestabilne? Co dalej z platformą?

Obecnie trwają prace nad pełnym przywróceniem funkcjonalności X. Choć większość użytkowników może już normalnie korzystać z serwisu, niektórzy wciąż zgłaszają problemy z logowaniem i publikowaniem postów. Musk zapewnił, że zespół X „analizuje sytuację” i podejmie działania mające na celu zabezpieczenie platformy przed podobnymi incydentami w przyszłości.