Według najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie Samsunga, aż 88 proc. Europejczyków z pokoleń Y (lata 1981 – 1996) i Z (1997 – 2012) ma obawy związane z prywatnością w świecie zdominowanym przez inteligentne technologie. Co istotne, większość użytkowników skupia się jedynie na zabezpieczeniu smartfonów, ignorując inne urządzenia połączone z Internetem, takie jak telewizory, sprzęty AGD czy wszelkiej maści gadżety IoT.
Badaniem objęto ponad 8200 respondentów z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch, Holandii, Chorwacji i Grecji. Wyniki ujawniają wyraźną lukę edukacyjną – aż 36% młodych użytkowników nigdy nie zastanawia się nad bezpieczeństwem swoich urządzeń, mimo że 49% codziennie myśli o prywatności w kontekście smartfona. Do 2028 roku liczba gospodarstw domowych w Europie wyposażonych w inteligentne urządzenia ma przekroczyć 100 milionów, co ma sporą szansę pogłębić skalę problemu.
Zarządzanie prywatnością jest dla wielu osób zbyt skomplikowane – tak twierdzi 20% badanych. Aż 75% odczuwa stres w związku z koniecznością kontrolowania danych, a w Hiszpanii i Grecji odsetek ten przekracza nawet 85% ankietowanych.
Europejczycy najbardziej boją się kradzieży pieniędzy (67%) oraz niewłaściwego wykorzystywania metadanych (56%). Pomimo tych obaw, jedynie 13% deklaruje bardzo dobrą znajomość zasad ochrony prywatności. Tylko połowa respondentów jest świadoma, jakie dane zbierają ich aplikacje, a aż 31% akceptuje domyślne ustawienia bez ich zrozumienia.
Co drugi konsument twierdzi, że ufa markom, które traktują ochronę danych poważnie. Dla 80% użytkowników prywatność to jeden z kluczowych czynników przy zakupie urządzenia – zaraz po renomie producenta.
Obawy dotyczące prywatności wydają się realnie wpływać na wykorzystanie nowoczesnych technologii – 18% badanych osób zrezygnowało z przesyłania danych między urządzeniami z obawy przed naruszeniem bezpieczeństwa. Jednocześnie 62% badanych przyznało, że chętniej korzystałoby z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, gdyby miało pewność, że ich dane są odpowiednio chronione.
Samsung, odpowiadając na te wyzwania, rozwija technologie takie jak Samsung Knox – warstwowy system zabezpieczeń stosowany w smartfonach, telewizorach i innych urządzeniach Galaxy. Jego częścią jest Knox Matrix, który oparty na technologii blockchain i postkwantowej kryptografii chroni całe ekosystemy urządzeń. Drugi kluczowym elementem jest Knox Vault, który zabezpiecza dane biometryczne i hasła w oddzielonym środowisku sprzętowym.
Marka inwestuje również w edukację i przejrzystość – 29% badanych oczekuje jasnych informacji o przetwarzaniu danych, a tyle samo domaga się prostych i zrozumiałych zasad ochrony prywatności. Złośliwe jednak można zapytać w tym miejscu: a przeczytacie je?
Źródło: informacja prasowa
Dodaj komentarz