Każdy gracz ratujący świat albo przynajmniej kogoś z opresji doskonale zdaje sobie sprawę, że dobrze zaprojektowana sztuczna inteligencja przeciwników to trudna sztuka. Z kolei rozgrywka z towarzyszami sterowanymi przez nie najlepiej zaprojektowany algorytm potrafiła niejednokrotnie przyprawić o siwe włosy, szczególnie jeżeli towarzysz posiadał pasek życia i… nie mógł zginąć.
Podczas CES 2025 NVIDIA przedstawiła pewnego rodzaju rozwiązanie tej bolączki. Zarówno jeżeli chodzi o towarzyszy, jak i antagonistów. Dzięki ACE Autonomous Game Characters, jest w stanie zaprojektować postać, aby planowała, zachowywała się, podejmowała akcje oraz w razie potrzeby modyfikowała swoje zachowanie, tak jak „ludzki” gracz. „Dzięki generatywnej sztucznej inteligencji, ACE umożliwi tworzenie żywych, dynamicznych światów gier z towarzyszami, którzy rozumieją i wspierają gracza, oraz wrogami dynamicznie przystosowującymi się do ich taktyki” – można przeczytać w publikacji na blogu NVIDII. Aby to wszystko umożliwić, zastosowano tu małe modele językowe (SLM), potrzebne do podejmowania decyzji oraz do „postrzegania” wizji i dźwięku przez postacie sterowane przez AI.
Awatary AI mają naśladować ludzi w obszarach zbierania informacji o świecie, motywacji i pragnień oraz pamięci i doświadczeniach. Zaprojektowania tak sporej liczby zmiennych i scenariuszy byłoby niemożliwe za pomocą konwencjonalnego kodu, dlatego tu w sukurs przychodzi sztuczna inteligencja wsparta miliardami opisów tego, jak ludzie reagują na świat. Wszystko odbywać się będzie w czterech sferach: percepcji, poznania, akcji i zapamiętania. Za każdą z nich odpowiadać będą osobne modele i biblioteki.
Stworzenia za pomocą NVIDIA ACE towarzysze są w stanie słuchać wydawanych rozkazów, zbierać i dzielić się lootem oraz toczyć walkę z przeciwnikami, przy czym czynią to w sposób autonomiczny oraz dynamiczny. Jak to wygląda w praktyce, możecie zobaczyć na poniższych demach z PUBG czy inZOI, a demo z MIR 5 pozwoli zobaczyć starcie z bossem, który dzięki ACE był w stanie nauczyć się zachowania i taktyki innych graczy i jest w stanie zdobytą wiedzę wykorzystać.
Więcej szczegółów technicznych na temat przedstawionej przez NVIDIĘ technologii znajdziecie pod tym linkiem.
Źródło: nvidia