Z badań wynika, że 78% Polaków uważa relację z nauczycielem lub korepetytorem za kluczową w nauce języków obcych. Według raportu Preply dotyczącego roli sztucznej inteligencji (AI) w edukacji językowej, wielu z nas obawia się korzystania z AI w tym procesie, niezależnie od wieku czy płci.

AI staje się coraz bardziej powszechne w edukacji, jednak według badania przeprowadzonego przez platformę Preply, 73% uczniów wyraża obawy przed nauką języków z pomocą sztucznej inteligencji. Badanie objęło ponad 2000 uczących się i ponad 1000 korepetytorów z różnych krajów. Wyniki pokazują, że w każdej grupie wiekowej i niezależnie od płci, uczniowie obawiają się, że AI nie zastąpi więzi międzyludzkich, tak ważnych w edukacji.

Obawy dotyczą głównie utraty relacji z nauczycielem. Ta więź, zwłaszcza wśród kobiet z generacji Z, millenialsów i pokolenia X, jest kluczowa dla skutecznej nauki. Mężczyźni częściej obawiają się utraty motywacji, co jest główną przyczyną rezygnacji z aplikacji językowych.

Eksperci podkreślają, że nauczyciel często staje się nie tylko źródłem wiedzy, ale także mentorem, motywatorem i przewodnikiem w procesie nauki. Bliska relacja z nauczycielem pozwala na indywidualne podejście do ucznia, co jest niezwykle ważne w skutecznej nauce języka obcego. Żadne narzędzie AI nie jest w stanie w pełni zastąpić tych elementów.

– Nauczyciel czy korepetytor nierzadko staje się naszym osobistym motywatorem, mentorem i towarzyszem podróży, jaką jest nauka języka. Co więcej, wspólne tematy do rozmów, żarty oraz bliska więź, która pojawia się podczas procesu dydaktycznego, to coś, czego nie zastąpi nam żadna aplikacja, chatbot czy program. Wyniki naszych badań tylko potwierdzają, że AI – mimo wielu niesamowitych możliwości – wciąż jest dla nas tylko bezosobowym narzędziem. Mając wybór „sztuczna inteligencja kontra nauczyciel”, wybieramy to drugie; niezależnie od kraju, z którego pochodzimy – komentuje Sylvia Johnson, ekspert ds. umiejętności językowych i międzykulturowych w Preply.

 

Podczas gdy technologia może wspomagać proces nauczania, to jednak osobisty kontakt z nauczycielem dostarcza dodatkowej wartości, której nie można uzyskać przy pomocy AI. Nauczyciele dostosowują swoje metody do indywidualnych potrzeb uczniów, co jest kluczowe dla ich postępów.

W badaniu Preply największą wagę do relacji z nauczycielem przykładają Brazylijczycy (83%) i Polacy (78%). Kolejne miejsca zajmują Hiszpanie (76%), Amerykanie (69%), Włosi (59%) i Niemcy (51%). Wyniki te pokazują, że potrzeba budowania relacji z nauczycielem jest uniwersalna i nie zależy od kultury czy narodowości.

Mimo deklarowanych obaw, uczniowie dostrzegają też korzyści z AI, takie jak obniżenie kosztów edukacji, szybsze tempo nauki i lepsze dopasowanie materiału do potrzeb ucznia. AI może również zapewniać dostęp do zasobów edukacyjnych na żądanie, co jest dużą zaletą w dobie cyfrowej.

Technologia AI może wspomagać proces nauczania poprzez automatyzację rutynowych zadań, takich jak generowanie ćwiczeń czy monitorowanie postępów ucznia. Dzięki temu nauczyciele mogą skupić się na bardziej kreatywnych i złożonych aspektach nauczania, co przynosi korzyści zarówno im, jak i uczniom.

Ponad 53% ankietowanych przewiduje, że AI będzie integralną częścią nauki języków, ale zawsze w połączeniu z nauczycielem. 30% z kolei uważa, że AI może całkowicie zastąpić nauczycieli. Jednak nawet w przypadku tych 30%, większość przyznaje, że wciąż preferuje interakcję z człowiekiem w procesie edukacyjnym.

Eksperci przewidują, że przyszłość edukacji językowej będzie polegać na zrównoważonym wykorzystaniu AI i tradycyjnych metod nauczania. AI może wspierać nauczycieli, dostarczając im narzędzi do lepszego zarządzania procesem nauczania, ale nie zastąpi bezpośredniego kontaktu i relacji z uczniami.

A ta napędzana technologią zmiana już się zaczęła, gdyż coraz więcej nauczycieli korzysta z AI. Wśród korepetytorów języka angielskiego z 40 krajów świata już 52% regularnie używa AI do tworzenia ćwiczeń z gramatyki i słownictwa. Nieco słabiej w tym kontekście wypada sama Europa, w której ze wsparcia technologicznego korzysta 41% korepetytorów.

– Sztuczna inteligencja na dobre zmieniła sposób, w jaki się uczymy. Można ją wykorzystać w mądry sposób, przyspieszając swoją pracę i sprawiając, że nauka będzie dla uczniów jeszcze skuteczniejsza i przyjemniejsza. AI jest narzędziem, a nie wrogiem, z którym musimy walczyć. Do przyjęcia właśnie takiej postawy zachęcamy wszystkich korepetytorów Preply podsumowuje Sylvia Johnson.

Chociaż AI oferuje wiele korzyści w procesie nauczania języków obcych, nie jest w stanie w pełni zastąpić relacji międzyludzkich, które są kluczowe dla skutecznej nauki. Relacja z nauczycielem, indywidualne podejście i motywacja, jaką daje osobisty kontakt, są niezastąpione i wciąż stanowią najważniejszy element edukacji językowej.

źródło: informacja prasowa
grafiki przygotowane przez ChatGPT