Wizja społeczeństwa noszącego na każdym kroku inteligentne okulary, którą raczyło nas Google ze swoimi Google Glass raptem kilka lat temu, to obecnie echo przeszłości. Nie znaczy to jednak, że sama idea urządzenia dającego nam dostęp do rozszerzonej rzeczywistości całkowicie umarła – smart-okulary nie stały się może gadżetem dla każdego, ale mogą być wyspecjalizowanym narzędziem pracy. Szczególnie mogą je docenić inżynierowie, technicy, mechanicy oraz przedstawiciele innych zawodów, gdzie stały dostęp do instrukcji oraz schematów technologicznych będzie nie tylko olbrzymim ułatwieniem przy pracy, ale również przyspieszy cały proces i zminimalizuje ryzyko ewentualnych błędów. Zwłaszcza, gdy nie będziemy musieli co chwilę pochylać się nad ekranem laptopa, a w razie problemów ze zdalną pomocą może nam przyjść firmowy ekspert.

 

 

Dokładnie takim rozwiązaniem jest zestaw dynaEdge DE-100 opracowany przez Toshibę. Obecnie, w wyniku przejęcia przez korporację Sharp większościowego pakietu udziałów sekcji komputerów osobistych Toshiba, nowe maszyny będziemy podziwiać pod marką dynabook. A że kwestia tej fuzji to temat wciąż bardzo świeży, to jeszcze przez parę miesięcy będziemy funkcjonować w rzeczywistości dualizmu nazewnictwa – tu logo Toshiby, tam logo dynabook, ale podobną sytuację mieliśmy lata temu z IBM i Lenovo, więc to nic nowego.

 

 

Najwyraźniej temat inteligentnych okularów jest dla dynabooka ważny i kryje w sobie spory potencjał na wykorzystanie ich możliwości w zastosowaniach specjalistycznych, więc wciąż jest rozwijany. Urządzenie Edge Computing dynaEdge DE-100 składa się z zakładanej na głowę oprawki AR100, dostępnej także w wersji z wbudowaną ochroną oczu, oraz mocowanym u paska komputerem, przypominającym nieco pierwsze iPody. Konfiguracja komputera oparta jest o procesor Intel Core m, w najlepszych wersjach będzie to Core m7, oraz o system operacyjny Windows 10 Pro, co ułatwi zintegrowanie go z infrastrukturą IT danej firmy. Tym sposobem pracownik ma zapewniony łatwy dostęp do zasobów lub instrukcji niezbędnych do sprawnego zrealizowania danego zadania. Ułatwi to pracę i komunikację w firmach kurierskich lub w sklepach wysyłkowych, ale pełny potencjał zestawu szczególnie docenią inżynierowie lub technicy pracujący np. przy naprawie skomplikowanych i kosztownych urządzeń pokroju silnika samolotowego. 

Dzięki modułowej konstrukcji zestawu, jego funkcjonalność z łatwością dopasujemy do faktycznych potrzeb naszej firmy. Sam komputer DE-100 dynaEdge to fundament całego środowiska rozszerzonej rzeczywistości, do którego potrzebne będą wspomniane oprawki oraz dopinana do nich cyfrowa kamera z wyświetlaczem. Do kompletu możemy także dobrać zróżnicowane klipsy mocujące, dodatkowe akumulatory, ładowarkę dla czterech akumulatorów, uchwyty kompatybilne z kaskiem ochronnym, kaburę przeciwdeszczową, a nawet zauszniki do oprawek stabilizujące okulary w sytuacjach wymagających od nas naprawdę nietypowej pozycji pracy.

 

 

A dziś dynabook ogłosił wprowadzenie nowego silnika programowego zaprojektowanego specjalnie dla tego urządzenia. Silnik Vision DE Suite 3.0 został przygotowany z myślą o maksymalnym uproszczeniu wykorzystania dyneEdge DE-100 przy zadaniach specjalistycznych. Firmy, które zdecydują się na doposażenie swoich pracowników w prezentowany zestaw, będą mogły skorzystać z następujących funkcji:

  • bezdotykowy przepływ zadań – podczas pracy pracownik uzyska dostęp do szczegółowych instrukcji – i to bez konieczności posiłkowania się ekranem komputera lub papierowymi instrukcjami. W dodatku możliwe będzie także sterowanie głosem, więc ręce użytkownika pozostaną wolne.
  • tworzenie przepływu zadań: przepływ zadań to tworzona w przeglądarce internetowej sekwencja działań „krok po kroku” – metoda „przeciągnij i upuść” pozwoli szybko i bez żadnych problemów przeprowadzić użytkownika przez kolejne etapy działań. Nic nie będzie stało na przeszkodzie, by w tym celu wykorzystać pliki wideo, zdjęcia oraz dokumenty PDF. Praktycznie wyeliminuje to możliwość popełnienia błędu, co w niektórych sektorach działalności może mieć olbrzymi wpływ na bezpieczeństwo klienta końcowego, jak i samego pracownika.
  • przypisywanie przepływu zadań – gotowe przepływy zadań będziemy mogli przydzielać pojedynczym pracownikom lub całym zespołom. W zależności od potrzeb instrukcje lub polecenia pojawią się we właściwym momencie i będą dostępne przez ograniczony czas lub staną się stałym elementem „e-wyposażenia” danego pracownika. Natomiast jeśli użytkownik będzie potrzebował dodatkowej pomocy, dynaEdge DE-100 umożliwi zdalny kontakt z ekspertem, tym samym eliminując konieczność „fizycznego” udziału specjalisty w całym procesie. 
  • raportowanie przepływu zadań – rejestrowanie pracy użytkownika ułatwi tworzenie i utrzymywanie najwyższych standardów jakości oraz ewentualną kontrolę przeprowadzonych napraw lub innych zleconych zadań.

Zarówno urządzenie Edge Computing dynaEdge DE-100, jak i silnik programowy Vision DE Suite 3.0 są już dostępne w Polsce. Klienci zainteresowani tym rozwiązaniem mogą się już zgłaszać do pana Michała Szynala – Michal.Szynal@toshiba-teg.com – który udzieli szczegółowych informacji na temat możliwości zakupu oraz sposobu implementacji tego systemu w infrastrukturze firmy.

źródło: informacja prasowa