Intel Arc Balanced Builds to nowa inicjatywa Intela, która tym razem będzie dotyczyć tworzenia zestawów komputerowych opartych o karty graficzne Intel Arc oraz procesory Intel Core generacji 12. (Alder Lake) oraz 13. (Raptor Lake). „Niebiescy” jednak nie mają zamiaru usilnie wciskać graczom i twórcom kreatywnym skleconych byle jak i na szybkości konfiguracji, a oferować odpowiednio zbalansowane zestawy, mające zapewnić optimum możliwości zarówno CPU, jak i karty graficznej.

 

W proponowanych zestawach Intel postanowił osadzić jedną z trzech kart graficznych: Arc A380, a więc układ z segmentu entry-level, lub Arc A750 i A770 – podzespoły o zdecydowanie większych możliwościach i mocy, ale wciąż ustępujące topowym reprezentantom swoich konkurentów, czyli NVIDII i AMD. Zanim Intel zaczął tworzyć zestawy, najpierw przeprowadzono dokładne testy pozwalające sparować odpowiednią kartę graficzną z procesorem. W tym celu w laboratoriach przeprowadzono „tysiące testów” liczonych w „setkach godzin”. W efekcie uzyskano 15 tys. różnych wyników, co z kolei przełożyło się na 22 GB danych. Testy przeprowadzono w 50 grach.

Wnioski płynące z badań są następujące: Arc A380 najlepiej będzie sparować z jednym z Core i3 lub Core i5 z niższej serii. Dla układu Arc 750 oraz Arc A770 najbardziej odpowiednim układem okazały się nieco wydajniejsze „i-piątki” oraz podstawowe Core i7. W tym momencie wypadałoby pochwalić Intela za samoświadomość i brak próby oszukiwania ludzi, że oba A700 są w stanie stanowić zgrany duet z najwydajniejszymi procesorami, zarówno z serii Core i7, jak i Core i9 – sięgnięcie po nie to w tym przypadku przerost formy nad treścią. Dla tych jednostek optymalnym rozwiązaniem jest wybranie którejś z konkurencyjnych kart graficznych z najwyższej półki wydajnościowej – w trakcie testów ekipa Intela sięgnęła po GeForce’a RTX 4090.

Co ciekawe, załodze przeprowadzającej testy udało się również zaobserwować, że gry działające w oparciu o biblioteki DirectX 12 są mniej podatne na różnice w wydajności procesora, niż gry z DirectX 11, jednak nie są to spore rozbieżności. Niektóre gry DX11 testowane na Core i5 12. Generacji cechowały się wydajnością powyżej 80% w porównaniu do Core i9 z rodziny Raptor Lake. W jeszcze innych grach natomiast różnice były znikome i niewarte odnotowania.

Ponadto, Intel jasno kieruje swoją ofertę dla graczy i twórców kreatywnych, którzy poszukują komputera ze średniej półki wydajnościowej. Sięgając zaś po „niebieską” propozycję, wciąż można cieszyć się ray tracingiem (i to nie byle jakim, gdyż redakcja PCWorld ogłosiła Intel Arc A750 najlepszą kartą do ray tracingu w rozdzielczości 1080p pod kątem stosunku ceny do jakości, bijąc w ten sposób chociażby RTX-a 3050 od NVIDII, a w niektórych grach karta Intela potrafi radzić sobie lepiej niż RTX 3060!) oraz wsparciem XeSS, czyli „DLSS od Intela”. Na tym polu Intel ma pewną szansę osiągnąć sukces, chociaż trzeba pamiętać, że przecież konkurencja raczej nie będzie spała…

 

Źródła: intel, PCWorld